Психологія
Психологія

Смак дешевого вина покращився з підвищенням його ціни

Швейцарські психологи у новому дослідженні ще раз показали, як на сприйняття смаку вина впливає його названа вартість. Учасники експерименту оцінювали дешеве вино як суттєво приємніше на смак, коли його видавали за дороге. Хоча на інтенсивність смаку неправдиво вказана ціна все ж не мала впливу. При цьому дороге вино не сприймалося як з гіршим смаком, якщо його ціну занижували, йдеться у статті журналу Food Quality and Preference.

Jep Gambardella / Pexels

Jep Gambardella / Pexels

Як ціна впливає на смак?

Вино буває різним. Воно може коштувати кілька десятків гривень або навіть тисячі доларів. Інтуїція підказує, що від дешевого вина не варто очікувати чогось хорошого й приємного. Натомість найкраще насолодитися смаком та витонченими нотками мускату або ягід можна лише скуштувавши дорогого якісного напою. Утім, дослідження показують, що виробники вин просто водять нас за ніс, коли підвищують ціну на свій продукт. Психологи неодноразово демонстрували: якщо запропонувати людям найдешевшого вина, але назвати його дуже дорогим, то смак одразу сприйматиметься відповідно до його названої, неправдивої вартості. Тобто, що більшу ціну присвоїти вину, то смачнішим воно здається. Ці дослідження досить подібні між собою, вони оцінювали переважно те, наскільки приємним здається вино. Але у новій роботі вчені з Базельського університету вирішили перевірити ще, як відрізнятиметься інтенсивність смаку напоїв, у залежності від його ціни.

Як вони це вивчали?

Вчені використали у своєму експерименті три вина, виготовлені 2013 року, але трьох різних цінових категорій. Перше було доволі бюджетним, із ціною в 10 швейцарських франків, або близько 290 гривень. Друге позиціювалося як середньої якості з вартістю 25 швейцарських франків, або орієнтовно 950 гривень. Ціна найдорожчого склала 65 франків за пляшку, тобто десь 1900 гривень

До дослідження залучили 140 учасників, жоден із яких не був експертом по винах. Усім учасникам пропонували шість бокалів вина, які містили по 10 мілілітрів напою. Але три із запропонованих келихів були без зазначення ціни. А до трьох інших були прикріплені етикетки, де вказувалася ціна продукту — справжня або обманлива. Коли вино було неправильно маркованим, то його вартість вказували вчетверо вищою або нижчою за реальну. Під час дегустації учасників просили оцінити «приємність» та «інтенсивність» смаку різних вин, але уникати при цьому розмов з іншими учасниками, щоб на їхнє сприйняття не впливали інші.

Як учасники оцінили смак вин?

Вчені помітили, що дегустатори не виявили різниці у приємності смаку вин, коли від них приховували вартість. Однак серед позначених келихів найдорожчі вина сприймалися учасниками найприємнішими на смак. І не має значення, чи вказана ціна була справжньою або ні. Це узгоджується з попередніми подібними дослідженнями, де показано, як усвідомлення ціни впливає на наше сприйняття виробу. Але цікаво, що коли дорогі вина видавали за найдешевші, то від цього їхній смак не оцінювали менш приємним. Тобто, переоцінення може зробити дешеве вино смачнішим, проте недооцінення не робить дороге вино гіршим. Дослідження також показує, що рейтинг інтенсивності вин виявився відповідним до їхньої справжньої вартості. Так, найдорожчий із напоїв учасники оцінили як такий із найбільш інтенсивним смаком.

Автори дійшли висновку, що хоча ціна й може впливати на те, наскільки приємним на смак є вино, схоже, його інтенсивність вона визначає не так явно. Але ці дві властивості не тотожні, деякі продукти можуть бути із сильно вираженим смаком, але від цього не бути надто смачними.