Біологія
Екологія
Біологія
Екологія

Слони Африки заселили менше одної п'ятої доступних їм територій

Тривале спостереження за африканськими слонами показало, що 62 відсотки території Африки є придатними для проживання цих тварин. Однак через антропогенний тиск та браконьєрство вони населяють менше однієї п'ятої з доступних локацій. Результати опубліковані в журналі Current Biology.

elCarito / Unsplash

Як поживають африканські слони?

Як і багато інших тварин, африканські слони зазнали негативного впливу людської діяльності. Найбільше шкоди завдають полювання на слонів заради їхніх бивнів, що прямо знижує їхню чисельність, а також втрата природних оселищ для цих тварин через розширення контрольованих людиною земель. Усе це призвело до того, що слони Африки вже близькі до вимирання. Минулого тижня експерти Міжнародного союзу охорони природи (МСОП) вказали на їхню особливу вразливість: саванного африканського слона (Loxodonta africana) віднесли до категорії видів під загрозою вимирання (Endangered) Червоного списку, а лісового слона (Loxodonta cyclotis) — до категорії видів на межі зникнення (Critically Endangered). Проте ці тварини можуть населяти доволі різноманітні середовища, тому міжнародна група дослідників вирішила проаналізувати, як слони використовують доступний їм простір і як допомогти їм збільшити чисельність.

Науковці взялися досліджувати африканський континент в масштабах до кілометра, щоб з'ясувати де слони можуть комфортно проживати. Для цього вони проаналізували дані, отримані від GPS-нашийників, що їх помістили на 229 слонах по всій Африці. Інформацію про переміщення цих тварин збирали в рамках проєкту зі збереження слонів протягом 15-річного періоду.

Дані від нашийників автори зіставляли з даними Google Earth, що завдяки супутниковим зображенням допомагає оцінити рослинність, зокрема деревну, температуру поверхні, опади, водні об'єкти, рельєф та діяльність людини на окремих територіях.

Які результати спостереження за слонами?

Хорошою новиною є те, що 62 відсотки Африки придатні для проживання слонів. Це територія, площею понад 18 мільйонів квадратних кілометрів, що більше за розміри Росії. А погана новина в тому, що слони населяють лише 17 відсотків з них. І більша частина навіть цього ареалу знаходиться поза межами заповідних територій, що робить тварин ще вразливішими до впливу людини. А саме браконьєрство та тиск людської діяльності автори називають головною причиною вузьких ареалів африканських слонів.

Вчені припускають, що якщо збільшити охорону та звільнити від людського тиску, то слони зможуть зайняти більше територій. Зрештою чимало придатних для них місць розташовані на територіях, де антропогенний вплив невеликий, тому люди й слони могли б мирно співіснувати. Але поки що тенденція направлена зовсім в інший бік — людський слід в природних середовищах тільки збільшується, і очікується, що до 2050 року він подвоїться. При цьому уже зараз близько 50-70 відсотків поверхні планети зазнала антропогенних порушень.