Медицина

Сканування мозку передбачило зростання ваги у дітей

Американські вчені під час вивчення питання дитячого ожиріння з’ясували, що нейрозапалення в мозкові, яке спричиняє зростання кількості клітин у прилеглому ядрі мозку, може запускатися споживанням їжі з високим вмістом жирів та призводити до ожиріння. А за величиною скупчення клітин можна передбачити зміну ваги тіла дитини протягом найближчого року, зазначають дослідники у статті журналу Proceedings of the National Academy of Sciences.

Чому важливі причини ожиріння?

Кількість дітей з ожирінням у світі з 1975 року зросла у світі вчетверо і, схоже, тенденція все ще не змінила напрямок. Тому вкрай важливим є зрозуміти причини, що призводять до надмірної ваги у дітей, особливо зважаючи на те, що такі діти мають вищі шанси зберегти таку статуру і в дорослому віці. Результати попередніх досліджень вказували на роль нейрозапалення у розвитку ожиріння, але дослідники не могли зрозуміти, яким саме чином запальний процес впливає на роботу мозку. Щоб з’ясувати це, у недавній роботі вчені з Єльського університету зосередилися на ділянці мозку, яка називається прилеглим ядром.

Чому цю ділянку мозку обрали для вивчення?

Прилегле ядро є важливою частиною системи винагород у мозку. У попередній роботі вчені з’ясували, що гіперактивність нейронів у прилеглому ядрі пов’язана з надмірною вагою, набором ваги та невдачах під час дотримання дієт. Тому, очевидно, що ця структура мозку відіграє не останню роль у розвитку ожиріння.

У новому дослідженні науковці використали дані з іншої роботи, яка вивчає зв’язок між розвитком мозку та дитячим здоров’ям. Окрім цього, вони використали відносно новий вид магнітно-резонансної томографії, щоб розгледіти найменші структури мозку. Висновки дослідження базуються на даних про приблизно дві тисячі дев’ятирічних дітей.

То які висновки дослідження?

Дослідники помітили сильну кореляцію між більшою окружністю талії та зростанням щільності клітин у прилеглому ядрі. Ба навіть більше, за ступенем цієї щільності можна передбачити приріст ваги та індекс маси тіла у дітей протягом наступного року.

Попередні досліди на тваринах виявили зв’язок між нейрозапаленням, що спричиняє зростання кількості клітин у прилеглому ядрі, та дієтою з високим вмістом жирів. Це скупчення клітин запускало в них компульсивне переїдання. Це наче порочне коло: споживання шкідливої їжі змушує ще більше її бажати. Автори свіжої роботи припускають, що цей самий механізм може відбуватися і з дітьми останніми десятиліттями, оскільки споживання та доступ до шкідливої жирної їжі значно зросли за цей період.