Палеонтологія

Скам’янілості вказали на появу квіткових рослин ще до крейдового періоду

Дослідники проаналізували 15000 скам’янілостей 198 родин квіткових рослин, щоб точніше визначити їхній вік. Вони припускають, що кілька родин виникли у юрський період, а не у крейдовий. Тобто, на мільйони років раніше, ніж з’явилася їхня перша скам’янілість. Відповідна стаття доступна у журналі Nature Ecology & Evolution.

Реконструкція квіткових рослин крейдового періоду. MARK P. WITTON/SCIENCE PHOTO LIBRARY

Що відомо про появу квіткових рослин?

Квіткові рослини, або покритонасінні, є найрізноманітнішими з усіх наземних рослин. Вони стали численними в крейдовому періоді (145-66 мільйонів років тому) і досягнули панування у кайнозойську еру, яка триває і досі. Проте точний час їхньої появи лишається під питанням. Вік найдавнішої скам’янілості покритонасінних становить близько 130 мільйонів років. Але те, як швидко квіткові рослини стали дуже різноманітними після своєї появи, змушує дослідників вважати, що їхні предки з’явилися раніше. Крім того, на їхнє більш давнє походження вказують генетичні аналізи.

Дослідники вирішили усунути цю невідповідність, оцінивши вік родин покритонасінних на основі скам’янілостей. Набір даних, який вони вивчали, нараховує близько 15000 екземплярів у 198 сім'ях родин квіткових рослин. Проаналізувавши різноманіття покритонасінних у різні часи, дослідники виявили, що велика кількість філогенетичних ліній з’являється на проміжку часу між 125 та 72 мільйонами років. Це свідчить про те, що усі ці різні групи покритонасінних мали еволюціонували від набагато старшого спільного предка, скам’янілості якого відсутні. За оцінками команди, квіткові рослини з’явилися ще у юрський період, а можливо і раніше. Якщо їхні висновки правильні, то близько 100 мільйонів своїх перших років на Землі квіткові рослини були рідкісними компонентами екосистем. Підтвердити цю теорію дозволить знахідка скам’янілостей квіткових рослин з юрського періоду.