Палеонтологія

Скам’янілість юрського періоду показала риси рептилій у тодішніх ссавців

Вчені дослідили скам’янілості двох вимерлих видів Morganucodon та Kuehneotherium, що існували у ранньому юрському періоді та вважаються одними з перших ссавців. Комп’ютерна томографія їхніх зубів показала, що вони мали подібну до рептилій максимальну тривалість життя, значно більшу, ніж сучасні ссавці таких самих розмірів. Окрім того, дослідження стегнової кістки виявило, що швидкість кровотоку Morganucodon мала проміжне значення між сучасними ссавцями та плазунами. Стаття про це доступна у журналі Nature Communications.

У чому різниця між рептиліями та ссавцями?

Сучасні ссавці ендотермічні, тобто теплокровні. Вони мають здатність контролювати і підтримувати тепло свого тіла, що виробляється в результаті обміну речовин, і мають значно вищу здатність до стійкої фізичної активності, ніж екзотермічні тварини, наприклад, рептилії. Розвиток ендотермії — важлива подія в еволюції ссавців, яка часто визначається як ключ до їхнього успіху. Щодо її походження існує ряд гіпотез. Еволюція ендотермії ссавців відбувалася за складною, мозаїчною схемою з різними аспектами, які могли розвиватися незалежно та з різними темпами у різних видів.

Впродовж шести років дослідники проаналізували 200 зразків зубів з Музею природної історії Лондона та Університетського музею зоології Кембриджа, що належали Morganucodon та Kuehneotherium. Ці два види існували 200 мільйонів років тому під час юрського періоду та вважаються одними з перших ссавців. Скануючи за допомогою комп’ютерної томографії матеріал, який фіксує коріння зуба в яснах і продовжує зростати протягом усього життя, вчені змогли визначити тривалість життя цих видів. Цифрові 3D-реконструкції показують, що Morganucodon і Kuehneotherium були схожими на ссавців своїми скелетами, черепами і зубами, мали спеціальні жувальні зуби, порівняно великий мозок і, ймовірно, волосся. Однак вони жили до 14 років — значно довше, ніж ссавці подібних розмірів, що наближає їх до рептилій.

Однак у стегнових кістках Morganucodon кровоносні судини мали більшу швидкість кровотоку, ніж у ящірок того самого розміру, але набагато нижчу, ніж у сучасних ссавців. Це свідчить про те, що цей вид вже був активнішим довше за рептилій.