Синтетичні молекули цукру успішно знищили вірус грипу у мишей

Швейцарські науковці розробили синтетичну молекулу, яка вбиває вірус грипу, імітуючи поверхню клітинної мембрани. Окрім високої ефективності проти різних штамів вірусу, препарат продемонстрував у дослідах на мишах відсутність токсичного ефекту. Дослідження опубліковане в журналі Advanced Science.

Як ми боремося з грипом?

Грип щороку завдає суттєвих економічних збитків та може призвести до виникнення серйозних ускладнень здоров’я. Хоча світ має вже й вакцини проти грипу, через високу схильність вірусу до мутацій, ми вимушені щепитися кожного року. Та й ефективність від вакцин часто буває недостатньою. Тому корисно мати в запасі інші методи боротьби з вірусом. Ним є противірусні препарати, як-от Таміфлю (осельтамівир), що вражають вірус всередині клітини та перешкоджають його розмноженню. Проте такі засоби ефективні лише якщо їх прийняти протягом перших 36 годин після інфікування, а перші симптоми людина зазвичай відчували тільки через 24 години після зараження. Таким чином ми маємо дуже невелике вікно, щоб діяти. А крім того, для високої ефективності противірусні препарати повинні бути віруцидними, які безпосередньо вбивають вірус, а не гальмують. Наразі таких ліків у нас немає, але вчені з Федеральної політехнічної школи Лозанни мають намір це змінити.

Що зробили вчені?

Дослідники присвятили свою роботу розробленню засобу проти грипу, що в ідеалі буде ефективним проти всіх штамів вірусу, але водночас не викликатиме серйозних побічних дій у пацієнта.

Зробити такий засіб вдалося, коли вчені модифікували молекулу цукру у такий спосіб, щоб вона імітувала клітинну мембрану. Ідея з її використанням полягає в тому, щоб обманути вірус грипу та змусити його зв’язатися з цукровою молекулою, замість поверхні клітини. Після цього молекула чинить локальний тиск на збудника та знищує його.

Наскільки це ефективно?

Вивчення ефективності вчені провели поки що на культурах клітин та на лабораторних мишах із використанням різних штамів вірусів грипу людей та птахів. Досліди показали, що ефективність препарату залишалася стабільно високою протягом перших 24 годин після інфекції. Науковці кажуть, це означає, що в людей ефективність буде високою навіть при прийнятті медикаменту після 36 годин від зараження.

У групі мишей, які отримали синтетичні молекули через 24 години після їхнього інфікування, виживаність склала 90 відсотків. Це хороший результат, зважаючи на те, що в групах, де тваринам дали плацебо або осельтамівир, не вижила жодна тварина.

Хоча наявні результати є обнадійливими, лише майбутні дослідження допоможуть з’ясувати, чи працюватиме препарат так само успішно та безпечно і на людях.

Між тим, американські вчені нещодавно провели першу фазу клінічних випробувань універсальної вакцини проти грипу, що покликана забезпечувати імунітет проти всіх штамів вірусу.