Біологія
Екологія
Біологія
Екологія

Сильні дощі в Африці збільшили чисельність сонцевиків у Європі

Чисельність будякових сонцевиків у весняній Європі виявилася прямо залежною від кількості опадів минулого літа та осені в Субсахарській Африці. Сильні опади призводять до збільшення рослинності, яка здатна забезпечити поживою більшу кількість гусениць сонцевиків, що весною мігруватимуть до Європи. Про це дізналися науковці за результатами свого дослідження, опублікованого в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Vanessa cardui. Derek Ramsey / Wikipedia

Навіщо досліджувати міграції комах?

Коли говориться про міграції тварин, частіше мова йде про ссавців або перелітних птахів. Але сезонні переселення здійснюють також інші, набагато менші тварини, наприклад, комахи. Міграції деяких комах можуть охоплювати тисячі кілометрів і мільйони особин, щоб дістатися до регіонів зі сприятливішим кліматом. Попри невеликі розміри окремих особин, масові довгі подорожі комах можуть мати великий вплив на наземні екосистеми, оскільки сприяють перенесенню великої кількості біомаси, енергії та поживних речовин. Для сільського господарства міграції комах теж мають велике значення, тому що тварини можуть поширювати хвороби культурних рослин та домашніх тварин. Ось чому закономірності руху комах привертають до себе дедалі більше уваги. Ними зацікавилася також група дослідників із Європи та Китаю, яка взялася вивчати міграції одного з найпоширеніших метеликів.

Кого вивчали вчені?

Науковці зосередилися на вивченні сонцевика будякового (Vanessa cardui). Цей денний метелик поширений майже у всьому світі, уникаючи лише Антарктиди та Південної Америки. Його чисельність лише в одній Європі нараховує мільйони особин, які щороку восени переселяються із північних регіонів на південь, а весною — навпаки. Вчиняючи міграції між Скандинавією та Субсахарською Африкою, ці сонцевики можуть долати до 14 тисяч кілометрів, що є найдовшим регулярним маршрутом міграції серед комах. Але вчених зацікавили не дистанції, а чому в різні роки кількість метеликів, що прибувають до Європи з Африки, сильно варіює, іноді коливаючись в межах 100 разів у більшу або меншу кількість.

Дорослі метелики постійно розмножуються під час міграції, тому їхня весняна колонізація Європи відбувається зі зміною поколінь. Вона починається, коли кількаденні дорослі сонцевики прибувають до Середземномор'я, де виводять нове покоління, а ті потім нове. Зрештою осіннє покоління на півночі Європи здійснює дуже тривалу подорож до Субсахарської Африки, де виводить нове потомство. Тому науковці припустили, що пояснити зміну чисельності сонцевиків у Європі модна погодними умовами, які впливають на успіх розмноження комах ще під час їх поселення в Африці. Тож вони порівняли дані 21 року спостереження за сонцевиками будяковими в Європі та Західній Африці із даними погодних умов у ті періоди та супутниковими вимірюваннями вегетації.

Якого результати дійшли вчені?

З'ясувалося, що на чисельність прибулих метеликів до Європи сильно впливає кількість опадів у західній Субсахарській Африці минулого літа та осені — що більше дощів у Африці, то більше метеликів у Європі. Річ у тім, що велика кількість опадів у цей період призводить до повеней, які сприятимуть кращому росту рослинності. Як наслідок, коли до Африки прибудуть осінні сонцевики, їхньому зимовому потомству у вигляді гусениць буде вдосталь їжі. Розрахунки вказують, що особливо дощові роки призвели до спалаху чисельності метеликів у Європі у 1996, 2003, 2009 та 2015 роках.

Дослідження може допомогти краще зрозуміти, як вплине зміна клімату на комах та їхні міграції. Це актуально з огляду на те, що дощі стають дедалі рідкіснішим, але сильнішим явищем в окремих африканських регіонах.