Медицина

Штучна молекула відновила нейронні зв’язки у мишей

Вчені з Великобританії, Німеччини та Японії створили штучну білкову молекулу, яка може відновлювати втрачені внаслідок травм та хвороб зв’язки між нейронами. Основою для її створення стали природні білки, які забезпечують утворення та підтримання нейронних зв’язків (синапсів). Науковці поєднали структурні особливості різних таких молекул й створили синтетичний білок CPTX, ефективність якого вже підтвердилася в дослідах на тваринах. Дослідження науковців опублікували в журналі Science.

Для чого це потрібно?

Нормальне функціонування нервової системи неможливе без підтримання складної мережі нейронних зв’язків. Але деякі травми та захворювання, наприклад, пошкодження спинного мозку та хвороба Альцгеймера, призводять до втрати нейронів та їхніх зв’язків одне з одним. Наслідком цього можуть ставати порушення рухливості, пам’яті, комунікативних навичок та зміни в поведінці. Під час пошуку можливого лікування таких станів група дослідників у новій роботі зосередилася на конкретній групі молекул.

Що це за молекули?

Це білки, яких називають синаптичними організаторами. Вони допомагають з’єднувати нейрони через синапси й цим підтримують нормальне функціонування нейронної мережі. Вчені прагнули поєднати корисні властивості різних білків в одній штучній молекулі, яка могла би ефективно відновлювати втрачені через травму чи хворобу зв’язки між клітинами мозку. У результаті, науковці створили сполуку CPTX, яка показала дієвість в організації нейронних зв’язків під час дослідів на культурі клітин. Відтак її вирішили перевірити на тваринах.

Що показали досліди на тваринах?

Випробування провели на мишах зі станами, подібними до хвороби Альцгеймера, мозочкової атаксії та травми спинного мозку. Покращення було помітним у всіх цих тварин - зв’язки між нервовими клітинами відновилися, що показалося на кращому проходженні мишами тестів на пам’ять, координацію та рухливість. Ефект від єдиної ін’єкції препарату в місце ураження тривав приблизно тиждень у випадку з головним мозком та близько восьми тижнів - зі спинним.

Зараз команда науковців працює над вдосконаленням CPTX, щоб зробити його ще більш ефективним та стабільним.