Медицина

Шорсткіші грудні імплантати викликали сильнішу імунну реакцію

Американські вчені дослідили реакцію імунної системи на грудні імплантати з різною шорсткістю поверхні. Досліди на тваринах та вивчення тканин людей вказують, що найменше запалення та реакцій на чужорідне тіло спричиняють імплантати з шорсткістю поверхні приблизно в чотири мікромікрометри, зазначають науковці у журналі Nature Biomedical Engineering.

philippe spitalier / Unsplash

Чому на це звернули увагу?

Силікон — поширений матеріал для грудних імплантатів у медицині. Перші такі силіконові імплантати були виготовлені у 60-х роках минулого століття. Вони складалися з силіконової оболонки, заповненої силіконовою рідиною, та мали гладеньку поверхню. Але з часом пацієнти почали скаржитися на біль, дискомфорт та деформацію грудей, причиною чого було ускладнення з назвою капсулярна контрактура. Воно полягає в надмірному утворенні щільної рубцевої тканини навколо імплантатів, які їх стискують та можуть змістити. Щоб зменшити ризик ускладнення і закріпити на місці імплантати, лікарі стали робити їхню поверхню шершавою, формувавши на ній виступи висотою в кількасот мікронів. Але згодом із ними пов'язали випадки розвитку в пацієнтів одного з типів раку імунної системи, тому нові покоління грудних імплантатів більш продумані й мають нерівності висотою в кілька мікронів. Вчені з Массачусетського технологічного університету вирішили дослідити, як нові типи імплантатів для збільшення грудей впливають на імунну систему.

Як це вивчали?

Вчені взялися вивчати вплив на здоров'я п'яти комерційних грудних імплантатів із різною топографією, зокрема рівнем шорсткості. Один був повністю гладким, ще один — із дуже виразною текстурою з шершавістю в 90 мікрометрів, використання якого наразі вже припинили, а решта три були із середньою шорсткістю, два з яких мали унікальну топографію й шершавість від чотирьох до п'ятнадцяти мікронів.

Дослідження проводили на мишах, яким імплантували мініатюризовані версії імплантатів, та кроликах, яким вживляли повнорозмірні варіанти. Вчені протягом року спостерігали, як реагує організм тварин на внесення до нього чужорідного тіла.

Як зреагувала імунна система?

У кроликів, незалежно від типу імплантатів, активізувалися Т-клітини, хоча й різним чином. Так, більш шорсткі імпланти сильніше стимулювали прозапальну реакцію Т-клітин, а також макрофагів, які звичайно очищують тканини від чужорідних клітин та «сміття». Тоді як імплантати, що мали шорсткість у середньому на рівні 4 мікрометрів, викликали реакцію пригнічення запалення в тканинах. Так само досліди з мініатюрними імплантами в мишей показали, що більша шершавість призводить до сильнішої активації макрофагів та формування рубців, а також підвищення рівня прозапальних реакцій в клітинах. Коли вчені проаналізували дані з банку зразків ракових тканин, то виявили, що в людей відбуваються такі ж типи імунних реакцій на різні силіконові імплантати, що й у їхніх піддослідних тварин.

Загалом науковці дійшли висновку, що грудні імплантати із шорсткістю в 4 мікрометри спричиняють найменше запалення та реакцію імунної системи на втручання, навіть у порівнянні з повністю гладкими. При цьому їхня унікальна, оптимізована топографія теж сприяє зменшенню небажаних реакцій. Вчені припускають, що шорсткіші імплантати більше натирають тканини, подразнюючи їх. А деякі фрагменти з їхньої поверхні можуть відшаровуватися, застрягати в навколишніх тканинах та призводити до хронічного запалення, яке може закінчитися раком.

Варто зазначити, що дослідження фінансувала компанія Establishment Labs, яка спеціалізується на виготовленні грудних імплантатів. Два протестовані в дослідженні імплантати з унікальною топографією є виробами саме цієї компанії.