Палеонтологія

Щелепи молодих тиранозаврів вказали на слабшу ніж у дорослих силу укусу

Дослідники проаналізували щелепи різних за віком та розмірами тиранозаврів, а також інших тероподів, щоб визначити механізм їхнього укусу. Виявилося, що молоді тиранозаври кусали слабше, ніж дорослі, і не могли розгризти кістки, тож використовували іншу стратегію і полювали на менші жертви. Стаття про це надрукована у журналі The Anatomical Record.

Види тиранозаврових, які досліджували вчені. Field Museum of Natural History, Burpee Museum of Natural History / A. Rowe, Dinosaurium exhibition, Prague, Czech Republic / R. Holiš, Long Hao Institute of Geology and Paleontology / P. Sereno

Що відомо про тиранозаврів?

Хижі тероподи родини тиранозаврових входять до числа найбільших наземних тварин, що коли-небудь існували. Вони виникли у середньому юрському періоді, близько 165 мільйонів років тому. До цієї групи належить знаменитий північноамериканський Tyrannosaurus rex, його монгольський аналог Tarbosaurus bataar та китайський Zhuchengtyrannus magnus. Їх характеризують великі голови, зрощені носові кістки, пружні стопи та міцні зуби. Тиранозаврові відносяться до надродини тиранозавроїдів, які більш тісно пов'язані з птахами, ніж з іншими великими хижими тваринами, такими як алозаврові та спинозаврові.

Дослідники вирішили порівняти біомеханічні можливості нижньої щелепи кількох зразків тиранозаврових, щоб визначити, як сила їхнього укусу змінюється з віком. Для цього вони застосували аналіз кінцевих елементів — це метод моделювання, що дозволяє розраховувати напруження, які відчувають різні частини тіла тварини. Зазвичай він використовується в інженерних дослідженнях для виявлення слабких місць у конструкції мостів, будівель та автівок. Для випробувань вчені обрали три зразки тиранозаврових на різних стадіях свого розвитку: невеликого молодого тиранозавроїда, який відноситься до виду Raptorex kriegsteini; більшого та старшого Tyrannosaurus rex; та великого дорослого Tyrannosaurus rex. Їх також порівняли з аналогічними моделюваннями для інших тероподів. Крім того, дослідники порівнювали не лише реальні кістки, але і змінювали їхні розміри у симуляції, так щоб розміри щелеп молодших динозаврів дорівнювали щелепам дорослих.

Дослідження продемонструвало, що тиранозаврові мали жорсткий, сильний укус, якого бракувало іншим хижим динозаврам мезозойської ери. Широко розставлені щелепи дозволили їм легко ковтати м’ясні та кісткові тканини. Їхні сильні укуси, масивний розмір і спритність робили їх вищими хижаками в своїх екосистемах. Крім того, у той час як дорослий Tyrannosaurus rex міг легко розчавити міцні кістки великих видів динозаврів, молодші тиранозаврові з їхніми слабшими щелепами полювали на меншу здобич. Команда виявила, що, хоча молодші тиранозаврові відчувають меншу абсолютну напругу в щелепах під час кусання, дорослі краще справляються з екстремальною напругою свого укусу завдяки великій масі. Крім того, коли у моделюванні щелепи дорослих і молодших тварин зрівнявняли за розмірами, неповнолітні динозаври очевидно страждали від сильнішої напруги під час кусання.

Досліджувані нижні щелепи. Зверху вниз: Raptorex kriegsteini, молодий Tyrannosaurus rex і дорослий Tyrannosaurus rex. A. Rowe

Нещодавно ми писали, що молодняк великих тероподів витіснив хижих динозаврів середніх розмірів. Крім того, палеонтологи виявили, що дитинчата тиранозаврових були одними з найбільших серед динозаврів.