Екологія

Рослини стали поглинати менше вуглекислого газу

Використовуючи супутникові та наземні дослідження, вчені виявили, що глобальний рівень поглинання вуглекислого газу рослинами зменшився у більшості регіонів Землі на проміжку часу з 1982 по 2015 рік. Враховуючи це, майбутнє потепління може бути більшим, ніж вважалося. Відповідна стаття надрукована у журналі Science.

António Alfarroba / flickr

Як рослини впливають на зміни клімату?

Починаючи з доіндустріального періоду, рівень парникових газів у атмосфері Землі внаслідок діяльності людини збільшується. Це призводить до глобального потепління клімату. Наземні екосистеми пом’якшують це явище, адже поглинають половину викидів вуглецю протягом останніх шести десятиліть. Збільшення рівня концентрації вуглекислого газу в атмосфері призводить до посиленного росту кількості рослин. Так відбувається внаслідок прискорення фотосинтезу. Але на здатність рослин поглинати вуглекислий газ також впливають інші фактори, як-от наявність води та поживних речовин, тож цей ефект може бути обмеженим. До того ж, як він впливає на кругообіг вуглецю в глобальних масштабах, лишається не до кінця зрозумілим. Так, вимірювання довгострокової концентрації вуглекислого газу на станції Барроу, Аляска, показало, що чутливість сезонних коливань атмосферного вуглекислого газу знизилася. Це свідчить про те, що збільшення кількості рослин у відповідь на підвищення рівня вуглецю у північних високих широтах вже не відбувається на тому самому рівні. Якщо такі тенденції переважають у всьому світі, це матиме важливі наслідки для боротьби із глобальним потеплінням.

Що показало нове дослідження?

Вчені використали три довгострокові бази даних супутників, зібрані протягом 1982-2015 років, щоб перевірити цю тенденцію. Виявилося, що ефект збільшення кількості рослин внаслідок підвищення атмосферних рівнів вуглецю за цей період знизився швидше, ніж передбачали моделі. Це можна пояснити обмеженою кількістю поживних речовин та води для рослин. Дослідники роблять висновок, що виявлена ними тенденція додатково прискорює глобальне потепління та вимагає від людства більших зусиль, щоб знизити його темпи.

Розібратися із тим, що відбувається з кліматом, як до цього причетні люди та що роблять держави для боротьби з цим явищем, допоможе наш матеріал «Глобальне потепління — не міф?»