Дайджест

Робот з гвинтівкою, фізика качиного плавання та зв'язок тестостерону і жіночої мастурбації

Протираковий препарат доставили у пухлини мозку ультразвуком, а мікроелектроди позбавили пацюків больового синдрому. Вищий рівень тестостерону у чоловіків пов'язали з кількістю партнерів, а у жінок - з частотою мастурбації. Схожа на Юпітер планета пережила смерть своєї зорі, а Венера виявилася нездатною утворити собі океани. Яким був тиждень на nauka.ua - у нашому дайджесті!

Ультразвук допоміг протираковому препарату потрапити в пухлини мозку

Ультразвукові хвилі збільшили проникність судин мозку і так допомогли протираковому препарату потрапити до злоякісних утворень. Так спершу чотирьом пацієнткам вводили мікроскопічні бульбашки контрастного препарату, а затим впливали на судини їхнього мозку сфокусованими ультразвуковими хвилями. Через хвилі бульбашки розширили проміжки між клітинами судин і тим самим допомогли пройти препарату, який ввели шляхом внутрішньовенних ін'єкцій у стандартному режимі дозування. Розширені проміжки судин закривалися протягом 24 годин, у пацієнток не виникло жодних серйозних побічних ефектів, а МРТ показала краще проникнення ліків.

Вищий рівень тестостерону в жінок пов'язали з частою мастурбацією

Пов'язаний зі статевою поведінкою гормон тестостерону виявився по-різному залежним від цієї поведінки у різних статей. Відтак, високі рівні тестостерону у чоловіків пов'язали з наявністю кількох статевих партнерів в один час протягом останніх п'яти років, а також зі схвальним ставленням до сексу на одну ніч. А от у жінок гормон виявився пов'язаним з частою мастурбацією чи досвідом одностатевого сексу. Причини таким відмінностям назвати складно, але вчені схиляються до взаємопов'язаності гормонального статусу та соціальних аспектів у статевому житті чоловіків та жінок.

Океани на Венері не змогли сформуватися через парниковий ефект

Планетологи спробували відтворити атмосферу на Венері на початку її існування, коли Сонце ще було молодшим і холоднішим, та з'ясували, що потужний хмарний покрив з її нічного боку не дозволив воді конденсуватися. На відміну від неї, Землі вдавалося охолоджуватися, а відтак і зібрати на поверхні воду. Але Венері опромінення від Сонця та хмар виявилося забагато, а тому, за новою моделлю, вона лишається без океанів назавжди.

Чотириногий робот отримав гвинтівку і камеру нічного бачення

На військовій виставці представили робопса з гвинтівкою на спині та камерою нічного бачення. По команді оператора він зможе влучити у ціль з відстані 1,2 кілометра та сховатися від систем нічного бачення завдяки спеціальному покриттю. Розробники повідомляють, що у магазин вміщується до десяти патронів, а чотириногий має встояти від віддачі після вистрілу.

Картинка, щоб відігнати, можливо, навіяні новиною погані думки / GIPHY

Опіоїди усунули запальні процеси в кишечнику

Cистемне введення опіоїдів полегшило мишам перебіг коліту і при цьому не зачепило центральну нервову систему. Цьому посприяли опіоїдні рецептори у шлунково-кишковому тракті, на які вдалося вплинути окремо. Системне введення дельта-опіоїду допомогло збільшити вміст регуляторних Т-лімфоцитів, а відтак запустити протизапальні реакції на боротьбу із запаленням кишківника у мишей.

Європейські шахтарі залізної доби їли блакитний сир і пили пиво

Вчені відшукали мікробіом поблизу соляних шахт Австрії та за ним з'ясували, що значна частина раціону древніх шахтарів складалася зі злаків - пшениці, ячменю та проса. Також вдалося виявити рештки грибів пеніцилу рокфорного і пивних дріжджів - свідчення сиро- та пивоваріння. Солекопи виявилися поціновувачами пейл елю та блакитних сирів. І звісно, потрібно зазначити, що все це вдалося з'ясувати за скам'янілими фекаліями, які завдяки холодному й солоному середовищу добре збереглися.

Автор дайджесту кожного разу як зустрічає подібні новини / GIPHY

Мікроелектроди в мозку усунули біль у пацюків без побічних ефектів

Імплантована у мозок восьми пацюків тривимірна система електродів допомогла їм передати болючий вплив лазера на лапи. Також у пацюків частково знизилася тактильна чутливість, що свідчить про потужний знеболювальний ефект, на відміну від того ж морфіну, що спричинив і підвищену сонливість. Система створена з гнучких електродів, які мінімально подразнюють навколишні живі тканини, а для введення потребують розчинного желатину.

Американка заразилася тропічною інфекцією з домашнього акваріума

Збудником меліоїдозу є унікальна для тропічних та субтропічних регіонів бактерія, що зазвичай зустрічається у тих, хто нещодавно повернувся з ендемічних регіонів. Втім, 56-річній жительці континентальної частини Сполучених Штатів «пощастило» стати першою, у кого хворобу зафіксували без виїзду за кордон. Враховуючи, що меліоїдоз входить до списку найнебезпечніших потенційних засобів біологічної зброї в США, жінка надзвичайно зацікавила вчених. Причину хвороби відшукали у її акваріумі для шести рибок. Бактерію-збудника пацієнтка могла підхопити, доглядаючи за рибками голими руками.

Пам'ятаєте цю дівчинку з «У пошуках Немо»? Рибкам є чим їй відповісти «У пошуках Немо» / Disney Pixar, 2004

Планета розміром з Юпітер пережила смерть своєї зорі

Схожих на Сонячну зоряних систем насправді дуже багато, бо Сонце є типовим жовтим карликом. І його так само як і всіх інших жовтих карликів чекає вибухове і запальне перетворення на червоного гіганта, який сягне орбіти Венери. Щоправда, перед смертю - повільним остиганням у космосі у вигляді білого карлика. Оскільки нам цього чекати ще дуже довго, принаймні п'ять мільярдів років, то передбачити, що саме станеться із системою складно. Але астрономи відшукали схожу на Юпітер планету, яка за якихось причин втрималася на орбіті своєї зорі після її смерті. Вона обертається навколо старого і холодного білого карлика та ймовірно, є аналогом кінцевих стадій Сонця і Юпітера в нашій Сонячній системі.

Юпітер через п'ять мільярдів років / Dave Roth

Каченята використали хвилі і не відстали від матері під час плавання

Фізики вирішили зайнятися каченятами і їхнім плаванням за матір'ю та з'ясували, що вони мають унікальне логістичне рішення та значно економлять собі енергію. Плавання позаду матері забезпечує гасіння хвиль за рахунок інтерференції та підштовхує каченят вперед. А завдяки плаванню ланцюжком, вже з третього каченяти хвилевий спротив сягає нуля і вся качина система набуває динамічної рівноваги. Цей принцип можливо застосувати до морських вантажоперевезень, що зекономить витрати на паливо.