Біологія

Різних морських тварин застали за подібним плаванням колами

Деякі морські тварини, включно із зеленими черепахами, тигровими акулами та королівськими пінгвінами, іноді тривалий час плавають колами, здійснюючи до 76 кругів, повідомляє міжнародна група дослідників у журналі iScience. Точні причини такої поведінки невідомі, але вони можуть бути пов'язаними з навігацією або харчуванням тварин, припускають автори.

Kris Mikael Krister / Unsplash

Для чого це досліджували?

Дослідження переміщення тварин є важливою складовою зоології та екології. Воно дозволяє зрозуміти, яким чином тварини орієнтуються, а також те, яким чином зовнішні фактори можуть впливати на їхній рух. Але досить важко прослідкувати за переміщенням водних тварин, які можуть рухатися у трьох площинах завдяки своєму середовищу. Зазвичай їх вивчають за допомогою датчиків, що вимірюють глибину пірнання, або стежать за горизонтальними переміщеннями через супутникові мітки. Але технології не стоять на місці, і сучасні досягнення дають змогу реєструвати одночасно і швидкість, і напрямок, і глибину переміщення тварин у воді з точністю до метра та секунди. Подібну технологію вирішили використати науковці з Японії, Сполучених Штатів Америки та Франції.

Кого вони вивчали?

Спочатку дослідники займалися вивченням зелених черепах (Chelonia mydas) поблизу одного з Коморських островів Індійського океану та біля острова Тітідзіма в Тихому океані. Вони прагнули більше дізнатися про те, як черепахи знаходять шлях назад, коли їх відносять далеко від місця гніздування. Дані показали, що одна з тварин почала плавати колами: вона здійснила 76 великих кругів, витрачаючи на кожен від 16 до 20 секунд. Першою думкою вчених було, що мітки відстеження, ймовірно, зламалися та передають невірні дані.

Тоді науковці поділилися спостереженням із колегами, які використовували таку ж технологію для дослідження інших тварин. З'ясувалося, що черепахи не одні рухаються колами. Таку ж поведінку виявили в тигрових акул (Galeocerdo cuvier), китових акул (Rhincodon typus), королівських пінгвінів (Aptenodytes patagonicus), кергеленського морського котика (Arctocephalus gazella) та справжнього дзьоборила (Ziphius cavirostris).

Чому тварини так поводяться?

Автори припускають, що тут немає єдиної відповіді на запитання, і тварини можуть плавати колами для досягнення різних цілей. Приміром, тигрові акули робили до 30 кругів діаметром близько дев'яти метрів на глибину до 130 метрів, коли полювали, а одного разу — коли самець переслідував самку. Морські котики демонстрували подібну поведінку вдень, хоча вони харчуються уночі. Королівські пінгвіни плавали колами між глибоководними зануреннями, під час яких вони шукають їжу. Морські черепахи рухалися по колу у важливих навігаційних місцях, наприклад, поблизу їхнього місця призначення. Скоріше за все, тварини певним чином орієнтуються, коли так вчиняють. Можливо, вони визначають у цей час магнітне поле. Дослідники планують детальніше вивчити причини дивної поведінки тварин у майбутній роботі.