Ритми людської музики виявили у співах лемурів індрі

Італійські та німецькі вчені провели спостереження за лемурами індрі та з'ясували, що у співах цих приматів простежуються дві категорії ритмів, властиві музиці людей. Отже, категоріальні ритми не є винятковою рисою людей серед ссавців, зазначають автори у статті журналу Current Biology.

Індрі. Nick Garbutt / bioGraphic

Що досліджували науковці на лемурах?

Люди мають чи не найбільш розвинене відчуття ритму серед ссавців. Завдяки цьому ми досягли величезного успіху в музиці, пов'язавши її майже з усіма аспектами соціальної комунікації. Але протягом тривалого часу залишається незрозумілим походження музикальності в людини. Намагаючись знайти відповіді, науковці зосереджуються на вивченні музикальності в інших видів, особливо у наших родичів приматів. Одне з досліджень припускає, що музикальність виникла внаслідок розвиненої координації рухів, необхідної приматам для пересування по деревах. Вона проявилася, серед іншого, кращим контролем голосового апарату і здатністю видавати мелодійні звуки, тому могла слугувати критерієм вибору партнера для розмноження.

Вчені з Туринського університету та Інституту психолінгвістики Макса Планка зосередилися на іншому аспекті музикальності. Вони хотіли зрозуміти, коли з'явилося відчуття ритму, яке лежить в основі музики.

Як вивчали походження музики?

Увагу вчених привернули примати індрі (Indri indri), що є найбільшими сучасними лемурами і зараз перебувають під загрозою зникнення. Для цих тварин характерними є протяжні співи, які слугують комунікації з родичами. Але еволюційні шляхи індрі та найбільш музикального виду ссавців, людей, розійшлися ще близько 77,5 мільйонів років тому. Тому науковці захотіли дізнатися, наскільки музика індрі схожа на нашу.

Дослідники проаналізували звуки 39 лемурів із двадцяти різних груп, що їх зареєстрували протягом дванадцяти років у тропічних лісах Мадагаскару. Увага в процесі зверталася на виявлення ритмічності, часових проміжків між окремими звуками. Вчені зосередилися на двох категоріях ритму: 1:1 та 1:2. У першому випадку ноти змінюються із рівномірними інтервалами між ними, а в другому — спостерігаються два інтервали, один із яких вдвічі довший за інший. Це одні з універсальних категорій ритму в музиці людських культур, а також у співочих птахів.

Із яким ритмом співають індрі?

Вчені виявили в індрі ті ж самі два категоріальні ритми, що властиві й людині — 1:1 та 1:2. Причому у самців та самок хоч і зберігалося співвідношення 1:1, але абсолютні довжини інтервалів відрізнялися, тобто самки мали дещо швидший темп. Цікаво, що для індрі загалом характерним було поступове сповільнення темпу співів при ритмі 1:1, що в музиці називають терміном рітардандо.

Автори вважають, що виявили перший випадок універсального ритму у ссавців після людини. Зважаючи на рідкість «співучості», а також на еволюційну віддаленість людей та індрі, вчені припускають, що відчуття ритму не походить від нашого спільного предка, а могло незалежно виникати в різних співочих видів, як-от птахів, людей та індрі. Науковці закликають проводити детальніші вивчення індрі та інших тварин під загрозою зникнення, поки не стало надто пізно.