Біологія

Рештки тварин із унікальною довгою шиєю приписали морським рептиліям

КТ-сканування довгошиїх викопних тварин Тріасового періоду роду Tanystropheus вказало на їхню приналежність до морських рептилій двох різних видів. Про це зазначають європейські та американські дослідники у своїй статті, що вийшла в журналі Current Biology.

Рештки рептилій різного розміру із довгою шиєю, що втричі перевищує довжину їхнього тіла палеонтологи вперше описали ще 1852 року. Їх назвали таністрофеями, а їхній вік оцінили приблизно в 242 мільйони років. Це означає, що вони були типовими для Тріасового періоду, коли тільки почали з’являтися перші динозаври. За багато років висувалися різні теорії, що пояснювали б дивну анатомію тварин, але погодитися, до якої групи чи виду вони належать, до сьогодні вчені не могли.

Сучасні дослідження скам’янілого черепа великого, шестиметрового таністрофея з допомогою комп’ютерної томографії дозволили детально реконструювати анатомію древньої тварини. Отриманий результат вказує на те, що череп однозначно належить морській тварині. Зокрема про це говорить розташування ніздрів зверху морди, що дозволяє дихати під час винирювань.

Дослідження ж кісток, що належали меншому, 1,2-метровому таністрофею, який деякими вченими сприймався за молоду особину єдиного виду тварин, показало, що насправді це була доросла особина меншого виду таністрофеїв.

Незважаючи на те, що рептилії обох розмірів, схоже, населяли однакові біотопи, вчені вважають, що конкуренції між ними не було. Вірогідно, їхній раціон відрізнявся. Більший таністрофей поїдав рибу та головоногих на кшталт кальмарів, а менший, можливо, поїдав невеликих безхребетних, як-от креветок. Саме із харчуванням дослідники пов’язали і нетипово довгі шиї тварин. Завдяки такій будові рептилії могли успішно нападати на здобич із засідки. Беручи до уваги те, що їхні рештки знаходили в різних кутках світу, наприклад, Європі, Ізраїлі, Китаї, можна припустити, що ці рептилії у свій час процвітали, можливо, саме завдяки незвичній анатомії.