Рентгенівське випромінювання вказало на газ у галактичних нитках

Астрономи проаналізували більше 15 тисяч філаментів за допомогою даних обсерваторії ROSAT та вперше виявили рентгенівське випромінювання від них. Цей сигнал інтерпретують як випромінювання від гарячого газу в ядрах галактичних ниток. Автори статті у журналі Astronomy & Astrophysics припускають, що це може бути першою фіксацією прихованої матерії.

Чому частина матерії лишається не зафіксованою?

На великих масштабах Всесвіт нагадує павутиння. Галактики та їхні скупчення утворюють філаменти, або галактичні нитки, розділені войдами — великими ділянками простору, де концентрація галактик значно нижча. Близько 5% маси Всесвіту складає звичайна, або баріонна матерія, тоді як решта припадає на темну матерію і темну енергію. Чисельне моделювання передбачає, що саме у філаментах знаходиться майже уся баріонна матерія у формі гарячої розрідженої плазми. Її густина приблизно у 10−100 разів більше середнього космічного значення. Таке середовище називається тепло-гарячим міжгалактичним середовищем. Сигнал від нього відносно слабкий, а морфологія джерела складна, тож від 40 до 50% баріонної матерії залишається не виявленою.

Що показало нове дослідження?

Астрономи використали створені обсерваторією ROSAT мапи м'якого рентгенівського розсіяного фону, що охоплює майже усе небо. Це дозволило проаналізувати більше 15 тисяч філаментів. Команда використала просторову кореляцію між положенням галактичних ниток і пов'язаним з ними рентгенівським випромінюванням та зафіксувала присутність гарячого газу в філаментах. Також вчені змогли виміряти густину і температуру цього газу.

Ці висновки підтверджують попередні аналізи тієї ж дослідницької групи, засновані на опосередкованому виявленні гарячого газу в космічному павутинні через його вплив на космічний мікрохвильовий фон. Нова робота відкриває шлях для більш детальних досліджень газу в галактичних нитках.