Пухлини мозку запропонували діагностувати за аналізом сечі

Японські вчені запропонували діагностувати пухлини мозку за допомогою аналізу сечі. Вони описали метод вилучення та аналізу із сечі пацієнтів молекул мікроРНК, пов'язаних із пухлинами мозку. Винахід може сприяти більш ранній діагностиці злоякісних хвороб мозку та кращій виживаності пацієнтів. Результати роботи оприлюднені в журналі ACS applied Materials & Interfaces.

Testalize.me / Unsplash

Як і з багатьма небезпечними захворюваннями, злоякісні пухлини мозку частіше виявляють уже на запущеній стадії. Так стається через те, що хвороба довгий час ніяк не проявляється. Перші ж симптоми здебільшого мають неспецифічний характер, як-от нудота, головний біль або запаморочення. Коли пацієнт по-справжньому починає непокоїтися через свій стан та проходити обстеження, у багатьох випадках пухлини вже мають надто великий розмір. Це загрожує неможливістю їх повного видалення, що може зменшити виживаність хворого. Тому існує гостра потреба в якісному й ранньому діагностуванні пухлин мозку. У випадку з іншими типами раку допомогти може виявлення біомаркерів пухлин у крові пацієнтів. Але через наявність гематоенцефалічного бар'єра, який відмежовує спинномозкову рідину та внутрішнє середовище центральної нервової системи від крові, такі біомаркери не завжди можна виявити. Та вчені Наґойського університету вважають, що кращим варіантом буде пошук біомаркерів пухлин мозку в сечі.

На чому ґрунтується ідея вчених?

Автори звернули увагу на мікроРНК. Це короткі фрагменти некодуючої РНК, які беруть участь в регуляції експресії генів, вибірково пригнічуючи їх. МікроРНК виділяються різними типами клітин у міжклітинне середовище та можуть тривалий час залишатися стабільними в крові та сечі. Вчені припустили, що було б непогано виявляти пов'язані з раком мозку мікроРНК у сечі, яку зручно й не травматично відбирати, на відміну від крові. Але поки що немає методів, які давали б змогу якісно й у достатній кількості виділяти цей тип нуклеїнових кислот із сечі. Вчені взялися до розроблення способів зробити це.

Науковці створили пристрій для вилучення мікроРНК із сечі. У його основі — сто мільйонів нанодротів із оксиду цинку. Метод дає змогу виділити набагато більшу кількість досліджуваних нуклеїнових кислот із мілілітра сечі, у порівнянні з іншими наявними способами. Ефективність підходу автори перевірили на зразках сечі 119 людей із пухлинами мозку та 100 здорових людей.

То наскільки дієвий метод?

Результати вказують, що пристрій дає змогу успішно відрізнити за аналізом сечі людей із пухлинами мозку в загальній вибірці з чутливістю до 100 відсотків. Специфічність тесту, тобто його здатність виявляти здорових людей серед обстежених, склала 97 відсотків. При цьому на ефективність не мали суттєвого впливу ні розміри пухлин, ані їхня агресивність або запущеність. Таким чином вчені вважають, що аналіз сечі на мікроРНК може сприяти ранньому та швидкому діагностуванню пухлин мозку.