Біологія

Пташиний череп еволюціонував повільніше, ніж вважалося

Дослідники з Лондонського музею природознавства провели 3D-сканування черепів птахів та динозаврів і виявили, що в перших він еволюціонував повільніше, ніж у динозаврів. Дослідження вчених вказує на те, що значне різноманіття форм черепу в птахів не є наслідком швидшої, ніж у непташиних динозаврів, еволюції, всупереч їхньому частому зображенню як приклад адаптивної радіації. Стаття з детальним описом відкриття опублікована в журналі PLOS Biology.

Сучасні науковці розглядають птахів здебільшого як підгрупу тероподних динозаврів, яка пережила всіх своїх родичів непташиних динозаврів, які вимерли 66 мільйонів років тому. Одна з теорій пояснює їхню живучість різким стрибком еволюції їхнього черепу, яка сприяла виникненню значної кількості його варіацій. Варто лише порівняти черепи їхніх нащадків, сучасних птахів, щоби зрозуміти, про що мова: наприклад, колібрі, пелікана, сови та страуса. Але свіже дослідження вказує зовсім на протилежне.

А на що вказує дослідження?

Виявилося, що майже всі ділянки черепа динозаврів розвивалися швидше до того, як вони еволюціонували у величезну кількість видів птахів. Найшвидше розвивалася у велику кількість форм верхня частина черепа непташиних динозаврів, яка не є такою мінливою в птахів. Еволюційні зміни включали кісткові утворення, як-от роги чи гребені в цератопсів, та стратегії харчування, наприклад, великі м’язи, які змикали щелепи, що були особливо масивні в тиранозавра рекса. Натомість у птахів верхня частина черепа зайнята великими очима й мозком та оздоблена пір’ям. Їхньою найбільше мінливою ознакою був дзьоб, що автори роботи пояснюють різними джерелами їжі та стратегією харчування.

На думку вчених, їхнє дослідження вказує на мозаїчну еволюцію птахів, за умови якої швидке видозмінення відбувалося за такими ознаками, як крила та задні кінцівки.

Як це визначили?

Науковці у своїх дослідженнях проаналізували 3D-скани черепів 354 сучасних видів птахів та 37 вимерлих видів динозаврів, включно зі стегозавром Софі та диплодоком Діппі з Лондонського музею природознавства, щоби відстежити їхню еволюцію за більш ніж 200 мільйонів років.