Прихована овуляція могла виникнути як захист проти агресії інших жінок

Комп’ютерне моделювання показало, що розвиток прихованої овуляції в людей міг статися не через бажання втримати біля себе чоловіків, а щоб уникнути агресії з боку інших жіночих особин. Про це йдеться у статті журналу Nature Human Behaviour.

Getty

Що таке прихована овуляція?

При плануванні вагітності жінки часто користуються допоміжними засобами, що визначити період фертильності, овуляції. Це тому, що в людей та деяких інших тварин овуляція прихована. Найпоширеніша гіпотеза каже, що овуляція перестала бути явною в процесі еволюції через самців. Якщо самці знають, що самка може бути в будь-який момент фертильною, то вони будуть приділяти їй увагу постійно, а не лише певний період. Це означає, що вони захищатимуть її та допомагатимуть ростити її малят (зрештою, котрісь можуть бути і його дитинчатами). Проте група вчених зі США та Британії мають власне пояснення прихованої овуляції.

У чому полягає нова ідея?

Вчені звертають увагу, що самки взаємодіють не тільки з самцями, а й одна з одною. Іноді жіночі особини навіть проявляють агресію до іншої, коли та демонструє ознаки настання фертильного періоду. Тож дослідники припустили, що насправді жінки набули здатності приховувати овуляцію не від чоловіків, а від інших жінок, що несуть загрозу.

Щоб перевірити своє припущення, назване гіпотезою жіночого суперництва, дослідники побудували агентну комп’ютерну модель. Її суть у тому, що окремий її агент представляє особину, чию поведінку можна запрограмувати та проаналізувати. Агенти слідують певним заданим правилам при взаємодії одне з одним і середовищем. У цьому дослідженні, агенти чоловічої статі варіюють в своїй розпущеності — одні не допомагають своїй партнерці виховувати дітей, а інші розділяли з нею ресурси та виховували дітей. А деякі агенти жіночої статі мали ознаки овуляції, інші — не мали. Але вони могли проявляти агресію одне до одного.

Яких висновків дійшли?

Моделювання підтвердило, що агенти жінки, чия овуляція прихована, мали більше дітей, частіше уникали агресії та успішніше формували батьківські відносини з чоловіками. Тоді вчені перевірили на моделі гіпотезу про внесок самців: вони запустили сценарій, за якого агенти жінки не проявляли агресію одне до одного. У такому разі вигоди від прихованої овуляції вже не були явними. Попри те, що ця гіпотеза була основною майже століття, автори нової роботи вважають, що вона навряд чи відображає дійсність, зокрема, її ніколи не перевіряли емпірично або через моделювання. Тож варто переглянути еволюцію жінок та роль їхньої комунікації в ній.