Причиною невідомої смертельної хвороби шимпанзе назвали новий вид бактерій

Група науковців з’ясувала збудника смертельного захворювання шимпанзе, яке вбило понад пів сотні тварин у заповіднику Сьєрра-Леоне. Ним виявився новий вид бактерії роду Sarcina, пишуть вчені у статті журналу Nature Communications.

Tacugama Chimpanzee Sanctuary

Що за хвороба у шимпанзе?

Заповідник шимпанзе Такугама в Сьєрра-Леоне є прихистком майже для сотні шимпанзе (Pan troglodytes verus), яких врятували небайдужі люди від нелегального продажу, полювання чи неналежного утримання. Але там на них чекала інша біда. З 2005 року примати парку стали хворіти на смертельну хворобу з незрозумілої причини. Недуга проявлялася слабкістю, судомами, анорексією та блюванням, і навіть лікування ветеринарами не могло врятувати шимпанзе — смертність хвороби сягає 75-100 відсотків. Зараз від недуги вже загинуло 56 тварин. Щоб розуміти, що відбувається із тваринами та як цьому зарадити, група вчених зі США, Європи та Сьєрра-Леоне провели дослідження хворих тварин.

Що робили вчені?

Дослідники протягом років ретельно вивчали зразки тканин, випорожнення та кров постраждалих шимпанзе. Врешті у мозковій тканині однієї з тварин вчені помітили під мікроскопом дивні кубічні структури. Згодом з’ясувалося, що науковці натрапили на бактерій сарцин (Sarcina).

Однак коли вчені прочитали геном цих мікроорганізмів, то з’ясувалося, що бактерії належать до раніше не описаного виду, хоча й схожі на S. ventriculi. Але ці сарцини мають гени, що роблять їх більш схильними до спричинення захворювання. Новий вид вчені назвали Sarcina troglodytae, за латинською назвою шимпанзе.

Що буде далі?

Вчені надалі хочуть дослідити, чи можуть інші інфекції шимпанзе та інших тварин бути спричиненими цією ж бактерією, яку могли помилково віднести до S. ventriculi. Також вони хочуть визначити джерело збудника. Можливо, ці бактерії є поширеними в довкіллі, але щось у заповіднику чи фізіології шимпанзе зробили їх більш патогенними. На користь цього припущення вказує те, що більшість випадків хвороби ставалися під час спекотного, сухого сезону, коли тваринам давали більше їжі.

Виявлення збудника дуже допомагає у прийнятті рішень щодо лікування, тож завдяки дослідженню шанси на виліковування шимпанзе зростають.