Повільне моргання допомагає завоювати приязнь котів

Дослідники перевірили популярні твердження про взаємодію котів з людиною та з’ясували, що повільне моргання людини у відповідь на таку поведінку в котів справді сприймається ними як позитивний стимул і сприяє формуванню більш приязних стосунків. Дослідження описане у статті журналу Scientific Reports.

Наскільки коти приязні?

Деякі вчені вважають очевидним результатом тривалого співжиття здатність домашніх тварин розуміти вказівки, що їх подають люди, та у відповідь спрямовувати їм свої сигнали. Її пов’язують переважно із собаками, які з легкістю розпізнають наміри власників, але дуже рідко - з котами. Останніх заведено вважати трохи відлюдкуватими та надто самостійними, щоб будувати з ними тісні комунікативні зв’язки. Однак у попередніх дослідженнях коти вже демонстрували поведінку, коли завдяки вказівкам людей знаходили їжу або приваблювали їхню увагу настирливим муркотінням чи могли відрізнити своє ім’я. Також є дані про те, що повільно закриваючи та відкриваючи очі коти можуть вказувати, що приязно налаштовані до людини. Але популярною є і думка, що люди теж можуть демонструвати їм свою приязність у такий спосіб. Науковці з Великобританії вирішили перевірити правдивість такого твердження.

Як це перевіряли?

Вчені провели для цього два експерименти. У першому участь взяв 21 кіт та їхні власники із 14 домогосподарств. Хазяїнів тварин попросили провести вдома експеримент: сісти приблизно в метрі від спокійних улюбленців та повільно моргати, коли тварини на них дивляться. У цей час камера реєструвала обличчя як людини, так і кота. Результати згодом порівняли із реакцією котів, коли люди не взаємодіяли з ними.

До другого досліду залучили 24 котів із восьми домогосподарств. На цей раз повільне моргання показував тварині не власник, а дослідники, які раніше не контактували з кішкою. Крім того, на початку експерименту та в кінці вчені простягали до котів свою руку. Результати порівнювали із тим, як коти поводилися, коли людина просто дивилася на них, не моргаючи.

Як відреагували на досліди коти?

Результати показали, що коти частіше моргали хазяїнам, якщо власники демонстрували до них таку ж поведінку. Схожим чином тварини поводилися і з незнайомцями. Вони так само частіше моргали дослідникам у відповідь, але ще й частіше наближалися до простягнутої руки у цьому випадку, ніж коли вчені дивилися на них чи повз них з нейтральним виразом. Це вказує на те, що коти сприймають таку поведінку людини, як позитивний стимул, вважають науковці. Тож цю взаємодію з улюбленцями можна використовувати для побудови довірливих стосунків з ними.

Однак невідомо, чи це не коти розвинули реакцію повільного моргання через те, що люди сприймають таку поведінку як позитивну. Вчені планують провести більше досліджень цього явища, зокрема у більш контрольованих лабораторних умовах.