Порушення пам'яті при епілепсії пояснили дисфункцією групи нейронів

Американські вчені виявили групу нейронів, які відповідальні за порушення пам'яті у пацієнтів з епілепсією, осередок нападів якої розташований у медіальній скроневій частці мозку. Новий метод обстеження вказав, що погіршення пам'яті викликане порушенням активності нейронів, які відповідають за здатність пригадати раніше бачені об'єкти. Результати можуть допомогти у розробленні способів відновлення когнітивних здібностей у пацієнтів з епілепсією скроневої частки мозку. Вони опубліковані в журналі Epilepsia.

Katerynakon

По всьому світу мільйони людей страждають від епілепсії — розладу, за якого в певних ділянках мозку відбувається сплеск активності нейронів, що може проявлятися нападом неконтрольованих рухів, судом. У частини із цих пацієнтів аномальна активність відбувається у скроневій частці мозку. Така форма хвороби часто проявляється ще й порушеннями когнітивних функцій, як-от пам'яті та мислення, які тривають і після того, як самі напади вдалося взяти під контроль. Це вказує на те, що проблема може бути пов'язана не стільки з епілептичними нападами, як пошкодженнями мозку, що їх напади спричинили. Проте під час сканувань мозку пацієнтів із когнітивними порушеннями, пов'язаними з епілепсією, явних структурних змін зазвичай не виявляють. Можливим поясненням є те, що стан зумовлений хибною роботою лише кількох груп нервових клітин або мереж, ваду яких не вдається помітити звичайними методами діагностики. Група вчених із Канади та Сполучених штатів Америки об'єдналася, щоб перевірити, наскільки правдиве це припущення.

Як досліджували епілепсію?

Для цього в дослідженні запросили взяти участь 62 людей з епілепсією, середній вік яких склав 37 років. Усі вони мали імплантованими в медіальну скроневу частку мозку електроди, які призначені для локалізації осередку нападів у мозку через відстеження місцевої електричної активності. Таких пацієнтів часто запрошують у подібні дослідження, оскільки встановлені з медичною метою імплантати дають змогу етично зібрати інформацію про роботу мозку. Але цього разу науковці додатково встановили у мозок учасників суттєво менші за розмірами електроди, які могли вловлювати електричну активність не певної ділянки мозку, а окремих нейронів із групи 1973 клітин.

Після цього учасники пройшли простий тест на пам'ять, під час якого їм спочатку показували сто раніше не бачених зображень. Після перерви добровольцям знову показали 50 із тих зображень, а також 50 нових.

Які результати отримали науковці?

У процесі тестування вченим вдалося зареєструвати активність двох типів нейронів, які представляють різні аспекти пам'яті. Перший тип клітин категоризує об'єкти. Саме вони відповідальні за те, що людина одразу може визначити по фотографії, зображений на ній кіт, дерево або ж автомобіль. Інші клітини дають змогу встановити, чи бачила людина ці об'єкти раніше.

У пацієнтів, у яких осередки епілептичних нападів відбувалися в правій півкулі мозку, відповідальні за візуальний аспект нейрони працювали добре. Тому ці люди могли правильно категоризувати зображення. Однак порушеною виявилася активність інших нейронів, тому пацієнти важко згадували, чи раніше бачили вже показані об'єкти. Натомість учасники, у яких напади локалізувалися у лівій півкулі, не мали подібних порушень, обидва типи нейронів у них функціонували як слід.

Позаяк права медіальна скронева частка більше залучена у візуальній пам'яті, а ліва — у вербальній, то вчені зацікавлені, чи виникають у пацієнтів із нападами у лівій півкулі проблеми із пригадуванням слів. Це вченим ще потрібно буде дослідити, але тепер вони принаймні знають, на що звертати увагу в наступних дослідах, які допоможуть людям з епілепсією відновити когнітивні здібності.