Медицина
Біологія
Медицина
Біологія

Плацента може слугувати місцем накопичення мутованих клітин зародка

Британські науковці з’ясували, що людська плацента пронизана численними мутованими клітинами, які мають схожість з деякими дитячими видами раку. Однак це може бути пристосуванням, що сприяє формуванню нормального зародка, припускають вчені у статті, що наразі опублікована лише у вигляді препринту на сайті bioRxiv.

SINGLECELL ANIMATION LLC / Science Source

Чого хотіли дослідники?

Плацентою називають тимчасовий орган репродуктивної системи жінки, що під час вагітності служить для надходження поживних речовин до плода, а невдовзі після народження дитини виводиться з організму жінки. Вона формується через деякий час після запліднення із зовнішнього шару клітин ембріона, які згодом формують структуру, що зростається з тканинами матки. Але важко визначити, котрі клітини ембріона підуть на формування плаценти, а які використаються для розвитку безпосередньо плода. Щоб краще зрозуміти цей механізм дослідники з Кембриджу просеквенували геноми 42 людських плацент.

Що саме робили вчені?

Науковці прагнули простежити походження клітин плаценти. У процесі поділу клітини накопичують мутації в своїй ДНК, які вони передають дочірнім клітинам. Тому, порівнюючи ДНК різних клітин плаценти, можна виявити їхнє “родинне дерево”, походження.

Під час роботи вчені провели біопсію та розтин понад 40 плацент і розшифрували геноми їхніх клітин.

Яке відкриття зробили?

Виявляється, людська плацента наповнена клітинами з численними генетичними мутаціями. Мутації навіть стосуються таких змін як зайві або відсутні частинки ДНК, що є дуже рідкісним явищем у більшості людських клітин. Проте, вчені кажуть, що це властиво для деяких типів дитячого раку.

Одним із пояснень спостереження може бути те, що оскільки плацента є тимчасовим органом, то немає сенсу витрачати енергію на надто прискіпливу репарацію пошкодженої ДНК. Але також можливо, що плацента виконує ще й роль своєрідного сміттєвого полігону, де скупчуються мутовані клітини, що становлять загрозу для плоду. На користь останнього свідчить знахідка в одній з плацент. Вчені помітили, що в ній є клітини з трьома копіями хромосоми 10, але розташовані поруч клітини пуповини містили вже лише нормальні дві копії. Тоді науковці простежили звідки походять дефектні клітини, і з’ясували, що вони утворилися ще під час перших поділів заплідненої яйцеклітини, а згодом були спрямовані до плаценти.

Тож автори роботи припускають, що в ембріонів людей та інших ссавців ще на ранній стадії клітини можуть спрямовуватися в певному напрямку, з яких згодом сформується плацента, щоб забезпечити нормальний розвиток плоду.