Медицина

Плацебо спрацювало, навіть коли його прийняли свідомо

Вчені з Мічиганського університету в досліді вперше продемонстрували ефективність плацебо навіть у випадку, коли люди знали, що приймають “несправжні” ліки. Таким чином піддослідним вдалося позбутися симптомів емоційного стресу, пишуть дослідники у своїй статті в журналі NatureCommunications.

Суть плацебо полягає в тому, що людина приймає під виглядом ліків якусь нейтральну речовину без активної дії, але вона справді проявляє ефект просто тому, що пацієнт вірить, що лікування йому допоможе. Але тепер американські науковці у своїй роботі показали, що такого ж ефекту можна досягти і в тому випадку, коли пацієнти усвідомлено приймають плацебо. Вони перевіряли свої припущення при лікуванні людей із емоційним порушенням, станом, про який відомо, що він піддається лікуванню звичним плацебо.

Під час експерименту вчені показували піддослідним серію зображень. Вони несли або нейтральний характер або ж були лякаючими та викликали тривожність. Після перегляду учасникам потрібно було оцінити свої негативні емоції по шкалі від 1 до 9. Учасників у першій групі, контрольній, після перегляду попросили бризнути в ніс водний сольовий розчин та сказали, що він допоможе краще інтерпретувати їхні результати. Піддослідним у другій групі ще й дали прочитати брошуру про плацебо та чесно сповістили, що носовий спрей - це всього лише плацебо і він не містить активних інгредієнтів. Однак їм також сказали, що він може послабити їхні негативні відчуття, якщо вони в це вірять.

У результаті, учасники з відкритим плацебо заявили, що почуваються менш тривожно після прийому пустушки. Цікаво, що їхні відгуки збігаються із тим, що побачили вчені, оцінивши мозкову активність піддослідних - бурхлива емоційна активність в мозку вже за кілька секунд зменшилася.

Тож вчені підтвердили, що для лікування емоційного порушення іноді буває достатньо навіть явної терапії за допомогою плацебо.