Технології
Технології

Під картиною “Мони Лізи” виявили прихований ескіз

Journal of Cultural Heritage, 2020

Journal of Cultural Heritage, 2020

15-річний аналіз фотографій “Мона Лізи” виявив приховані під картиною сліди вугільного начерку в техніці спольверо, а також непомічену раніше шпильку для волосся. Італійський дослідник вивчив більш як 1650 фотографій відомого портрету, зроблених в за допомогою високочутливої мультиспектральної камери в Луврі й повідомив про своє відкриття у статті, опублікованій в Journal of Cultural Heritage.

Що знайшли під картиною?

Нове дослідження картини Леонардо да Вінчі “Мона Ліза” виявило раніше невідомий підготовчий ескіз. Італійський вчений Паскаль Котт(Pascal Cotte) помітив слабкі сліди вугільного малюнка, які свідчать про використання художником техніки спольверо — перенесення малюнку на полотно через “трафарет” з крихітних отворів, на які наносять вугільний пил. Основні вугільні лінії можна побачити на більш світлих ділянках картини — на лобі й на руці моделі. Також з’ясувалось, що Леонардо да Вінчі редагував портрет — на виявленому Коттом ескізі “Джоконда” зображена у дещо іншій позі, а в волоссі у неї була шпилька. Подібну техніку вперше помітили на знаменитій картині, що дає можливість знайти і паперовий ескіз портрету.

Також у своєму дослідженні автор припускає, що цей же трафарет могли використати і для “Мона Лізи”, відомої як “Mujer de mano de Leonardo Abince” («Жінка руки Леонардо да Вінчі»), з мадридського музею Прадо. Вона також вважалася твором Леонардо, але пізніше, після її реставрації в 2012 році, її авторство приписали одному з учнів в його майстерні. “Прадську Мона Лізу” вважають найпершою копією картини.

Як вченому вдалось помітити нові деталі?

Останні пів століття “Мона Лізу” вивчають під інфрачервоними камерами і багатоспектральним скануванням. Сам Паскаль Котт присвятив їй більш як 15 років свого життя — він займається її дослідженням, отримавши дозвіл від Лувру, з 2004 року.

Сам дослідник говорить, що музей надав йому таку можливість завдяки його винаходу — високочутливій мультиспектральній камері з дуже високою роздільною здатністю. Вона створює зображення використовуючи 13 фільтрів, з яких три — інфрачервоні з високим відношенням сигнал-шум. На неї Котт зробив близько 1650 знімків, які обробив методом збільшення прошарків (LAM), що проєктує на картину серію інтенсивних спалахів, відбитки світла яких дають змогу детально розглянути всі шари картини.