Астрономія

Перша мапа магнітного поля сонячної корони передбачить небезпечні спалахи

Дослідники створили першу мапу магнітного поля сонячної корони за допомогою наземного обладнання Coronal Multi-channel Polarimeter. Це дозволить краще передбачати спалахи на Сонці, які можуть пошкодити роботу супутників і техніки на Землі. Стаття про це надрукована у журналі Science.

Корона — це зовнішній розріджений шар атмосфери Сонця, що складається з гарячої іонізованої плазми. Побачити його неозброєним оком можна лише під час сонячного затемнення. Виміряти магнітне поле корони особливо складно через її розрідженість та яскравість сонячного диску, але ця інформація необхідна, щоб дослідити магнітне поле атмосфери Сонця в цілому. Адже його поведінка призводить до вивержень та спалахів, що можуть пошкодити електричні системи, GPS-навігацію та супутники на Землі.

Команда вчених використала наземний прилад Coronal Multi-channel Polarimeter, який дозволив затемнити світло від яскравого сонячного диску, щоб тьмяна корона стала видимою на його фоні. Потім астрономи виміряли густину плазми цього шару атмосфери та швидкість електромагнітних хвиль у ньому. Це дозволило скласти мапу магнітного поля корони та виміряти його напруженість. Виявилося, що вона складає від 1 до 4 гаусів, тобто приблизно у 10 разів слабша за поле типового магніта на холодильник. Втім, попри невелику напругу, воно впливає на загальне поле усієї атмосфери.

Дослідники сподіваються, що їхній метод дозволить краще зрозуміти, як саме магнітне поле зв’язує різні частини атмосфери, вивчити глобальний магнетизм Сонця, сонячні цикли та фізичні механізми, що стоять за виверженнями та спалахами.