Медицина

Перепрограмовані клітини відновили рухові функції мишей після інсульту

Американські дослідники продемонстрували потенційний метод лікування наслідків ішемічного інсульту за допомогою перепрограмування клітин. Під час дослідів на мишах вчені ввели в пошкоджені ділянки мозку тварин генетично модифіковані клітини шкіри, що посприяло відновленню кровопостачання мозку та, як наслідок, рухових функцій піддослідних. Дослідження оприлюднили в журналі Science Advances.

Один з авторів статті, Джордан Мур (Jordan Moore), переглядає МРТ-скани мишачого мозку. Ohio State University Wexner Medical Center

Чому це актуальна тема для вивчення?

Інсультом називають гостре порушення мозкового кровообігу, яке призводить до пошкодження тканин мозку. Він може виникати через розрив кровоносної судини або її закупорення тромбом. Останній випадок називають ішемічним інсультом. Його лікування головним чином полягає у застосуванні препаратів, які дають змогу розчинити кров'яні згустки, або в механічному усуненні тромбів. Але терапію потрібно розпочати протягом перших годин після появи симптомів, інакше суттєво зростає ризик значних пошкоджень мозку. Вони можуть проявлятися різноманітними розладами роботи нервової системи, як-от порушеннями рухливості, когнітивних здібностей або мовлення, та призводити до інвалідизації пацієнтів. Наразі лікарі можуть запропонувати обмежені варіанти лікування таких станів, а іноді й узагалі не можуть. Тому вчені з Університету Огайо присвятили свою роботу пошуку нових методів боротьби з наслідками інсульту.

Над чим працюють науковці?

Вони зосередилися на можливості перепрограмувати клітини, які могли б відновити нормальний кровообіг та кровопостачання до головного мозку. У новому дослідженні вони описують метод, названий нанотрансфекцією, що полягає у внесенні в клітини специфічного генетичного матеріалу. Завдяки цьому клітини одного типу перетворюються на інший тип.

Спочатку вчені в умовах in vitro провели досліди на культурі мишачих ембріональних клітин шкіри, фібробластів. За допомогою введення у них плазмід, що кодують окремі гени, автори змусили ці клітини перетворитися на ендотеліальні, тобто клітини кровоносних судин. Тоді вчені припустили, що внесення модифікованих клітин у мозок може сприяти утворенню нової, здорової мережі кровоносних судин. Щоб це перевірити вони ввели клітини ін'єкцією у мозок лабораторних мишей, які пережили ішемічний інсульт.

Як відреагував організм тварин на втручання?

Як і очікувалося, змінені фібробласти почали утворювати нові кровоносні судини, та виділяти хімічні сигнали згоювання, що допомогло відновленню пошкоджених частин мозку. Миші, ліковані таким чином, повернули до 90 відсотків втрачених внаслідок інсульту моторних функцій. Про відновлення мозкових тканин протягом усього кількох тижнів після втручання також засвідчило МРТ-сканування, зазначають вчені.

Автори й надалі вивчатимуть можливість лікування інсульту перепрограмуванням клітин. Вони хочуть дослідити, наскільки їхня технологія буде ефективної при лікуванні важких наслідків інсульту. Поки що робота знаходиться на дуже ранньому етапі, і до досліджень на людях ще далеко, але досліди на тваринах допоможуть з'ясувати механізми дії потенційного методу терапії та його безпечність. Читайте більше про те, чому вивчення людських хвороб проводять на мишах та чи можна цього уникнути, у нашому матеріалі «Про мишей і людей».