Перефарбована лопать вітрогенератора знизила смертність птахів від нього на 70%

Дослідники перефарбували по одній лопаті на вітрогенераторах норвезької електростанції у чорний. Це зробило їх більш помітними для птахів та допомогло знизити їхню щорічну смертність від цих конструкцій на 70%. Якщо робити це перед зведенням турбін, витрати ресурсів будуть мінімальними, запевняють автори статті у журналі Ecology and Evolution.

Як вітрогенератори впливають на птахів?

Зміни клімату сприяли збільшенню використання відновлюваних джерел енергії у всьому світі. Одним з перспективних напрямків вважається вітрова енергетика. Згідно з даними Державного агентства з енергоефективності та енергозабезпечення, в Україні працює 74 вітрових енергостанцій загальною потужністю 1 207 мегават. Це приблизно 44% від загальної енергії, яку виробили альтернативні джерела за перші три місяці 2020 року.

Вітрова енергетика розвивається швидкими темпами у всьому світі. Втім, вітрові енергогенератори впливають на популяції птахів та кажанів. Так, за підрахунками Служби рибних ресурсів та дикої природи США, турбіни вітрогенераторів у США вбили близько 300 тисяч птахів у 2015 році. Усе через те, що птахи не бачать перешкоди під час польоту. Хоча це значно менше, ніж кількість смертей птахів від зіткнень із повітряними лініями електропередач, вчені досліджують, як можна знизити цю цифру.

Що пропонують дослідники?

На вітроелектростанції норвезького острову Smøla вчені вивчали чотири турбіни вітрогенераторів з 2006 по 2013 роки. Кожна з них заввишки 70 м та має три лопаті довжиною по 40 м. За цей період у турбінах загинули 18 птахів. У 2013 році дослідники пофарбували в чорний колір по одній лопаті кожної з чотирьох турбін. Впродовж трьох наступних років від лопастей загинули лише шість птахів. Таким чином, рівень летальності зменшився більше, ніж на 70%.

Фарбування лопатей на робочих турбінах вимагало чималих ресурсів. Однак, якщо робити це перед зведенням конструкції, вартість буде мінімізована. Також вчені пропонують повторити цей експеримент в інших місцях, щоб переконатися, що результати є загальними в різних умовах.