Біологія

Пекельна мураха застигла в бурштині із жертвою в щелепах

Вчені з США, Китаю та Франції описали доісторичну пекельну мураху Крейдового періоду, що скам’яніла в бурштині разом із жертвою в щелепах. Знахідка є цінним екземпляром, оскільки наочно демонструє харчову поведінку одних із найдавніших відомих мурах із унікальною для сучасних комах будовою ротового апарату. Опис незвичайної комахи опубліковано у статті журналу Current Biology.

Знахідка віком 99 мільйонів років увіковічує сутичку між доісторичною пекельною мурахою виду Ceratomyrmex ellenbergeri та своєю здобиччю, вимерлим родичем сучасних тарганів, Caputoraptor elegans. Але не тільки через застиглу унікальну сцену скам’янілість є цінною, вона ще й дає краще розуміння анатомічних особливостей пекельних мурах: їхні нижні щелепи рухалися зовсім не так, як у їхніх сучасних родичів та й інших дорослих комах також. Вони рухали ротовим апаратом у вертикальній площині, а не горизонтальній, як є звично для сучасних комах, та зажимали її між щелепами та рогоподібним виростом на голові.

Вчені й раніше висували гіпотезу щодо механізму роботи щелеп пекельних мурах, але ця наочна демонстрація стала підтвердженням припущення вчених. Схоже, що мураха захоплювала жертву між довгим рогом та щелепами за шию, а потім робила фінальний укус, що знерухомлював здобич.

Пекельними мурахами неофіційно називають мурах підродини Haidomyrmecinae, названої на честь грецького бога підземного царства Аїда. Ці комахи жили 78-100 мільйонів років тому, у Крейдяному періоді, та вимерли приблизно тоді, коли й динозаври. Науковці називають цих вимерлих мурах “еволюційними експериментами”, оскільки у комах 16 відомих видів дуже різнилася будова ротового апарату, отже й спосіб захоплення та вбивства жертви, але жодному з них це не допомогло дожити до сьогодення.