Палеонтологія

Палеонтологи знайшли новий вид птерозавра з довгим дзьобом

Megan Jacobs, University of Portsmouth

Палеонтологи описали скам’янілість нового виду птерозавра Leptostomia begaaensis з річкових відкладень Марокко середнього крейдового періоду. Морфологія його довгого дзьобу найбільше нагадує морфологію дзьобу таких птахів, як ківі, ібіси та кроншнепи, які шукають їжу в болотистих ґрунтах. Стаття про це доступна у журналі Cretaceous Research.

Хто такі птерозаври?

Птерозаври — вимерлий ряд архозаврів мезозою, що вміли літати. Вони досягли свого піку різноманітності в ранньому крейдовому періоді (145 – 105 мільйонів років тому). Тоді птерозаври населяли численні палеосередовища, включаючи прибережні та мілководні морські, лагунні, озерні, річкові та наземні середовища існування. Птерозаври розвинули різноманітні стратегії харчування, що відобразилося в морфології їхнього черепа та щелепи. Це дозволило зайняти їм багато ніш, які сьогодні зайняті птахами. Зокрема, птерозаври харчувалися повітряними комахами, м’ясом та рибою. Однією із стратегій харчування, широко прийнятою птахами, яка раніше не була відома у птерозаврів, є пошук їжі в заболочених ґрунтах за допомогою довгого дзьобу.

Що знайшли вчені?

Палеонтологи описали два часткові зразки щелепи, що належали новому роду і виду птерозавра та демонструють спосіб життя, раніше невідомий для птерозаврів. Новий вид та рід, Leptostomia begaaensis, використовував свій довгий беззубий дзьоб для зондування бруду в пошуках здобичі, полюючи, як сучасні ківі, на черв'яків, ракоподібних та, можливо, навіть маленьких молюсків із твердою оболонкою. За допомогою комп’ютерної томографії вчені виявили складну мережу внутрішніх каналів у дзьобі, які містили нерви, що допомагали виявити здобич.

Спорідненість нового виду незрозуміла. Імовірно, він відноситься до надродини аждархоїдів, але чітко не вписується в жодну з її відомих клад.

Новий вид вказує на різноманіття птерозаврів, відомих із середини крейдового періоду, і припускає, що це різноманіття і досі лишається недостатньо вивченим.