Палеонтологія

Палеонтологи знайшли новий вид цинодонтів

Палеонтологи виявили, що знайдені в Аризоні скам’янілі фрагменти кісток щелепи належать новому виду цинодонта. Копалині близько 220 мільйонів років. Стаття про це доступна у журналі Biology Letters.

Хто такі цинодонти?

Цинодонти — це клада доісторичних тварин ряду терапсид. Ссавці, і людина у тому числі, належать до цинодонтів. Усі інші лінії цієї клади вимерли. Цинодонти виникли в пізньому пермському періоді близько 260 мільйонів років тому та розповсюдилися під час тріасового періоду. Тоді сталася диверсифікація двох ліній цинодонтів: циногнатів та пробайногнатів. Саме до пробайногнатів належать найбільш ранні ссавцеподібні. Більшість з них були хижаками, але зустрічалися й рослиноїдні тварини, тоді як нессавцеві циногнати були майже виключно рослиноїдними. Обидві групи були поширені у пізньому тріасі по усій Пангеї, за винятком сучасних західних країн Північної Америки.

Що знайшли вчені?

Палеонтологи знайшли скам’янілі фрагменти кісток щелепи, що належать новому виду цинодонта Kataigidodon venetus. Копалину аналізували за допомогою комп’ютерної томографії, що допомогло змоделювати зовнішній вигляд тварини. За словами дослідників, Kataigidodon venetus був схожим на щура чи мишу. Він мав невеликий розмір тіла (до 10 сантиметрів) та харчувався комахами, а його зуби були схожими на зуби сучасних ссавців. Чи було у нього хутро, вчені точно не знають, але припускають його наявність. Скоріш за все, на цю тварину полювали ранні динозаври.

Виявлення вимерлого цинодонта є рідкісною подією для Північної Америки, це лише друга скам’янілість цієї клади на цій території. Близько 220 мільйонів років тому регіон розташовувався поблизу екватора, недалеко від центру суперконтиненту Пангея. Тож середовищем існування Kataigidodon venetus були тропічні ліси.

Дослідники сподіваються відшукати більше видів цинодонтів на цій території у майбутньому.