Палеонтологія

Палеонтологи знайшли найстаріші скам’янілості пітонів віком 47 мільйонів років

Дослідники виявили повні скелети нового виду пітонів з кар’єра Месселя у Німеччині, про що вони пишуть у журналі Biology Letters. Ці змії були завдовжки близько 1 метра, а вік скам’янілостей становить 47 мільйонів років. Знахідка підтверджує, що пітони походили та розповсюдилися з давнього континента Лавразії.

Одна зі скам’янілостей Messelopython freyi. Hessian State Museum Darmstadt

Що відомо про пітонів?

Великі удави та пітони мають багато спільних рис, хоча генетичний зв’язок між ними не такий близький. Зокрема, у цих змій є особливість, що називається гіпермакростомією — широка ротова щілина, зумовлена будовою щелепи. Так як удави та пітони наразі не співіснують на Землі, вважається, що вони еволюціонували окремо: пітони у Старому світі, удави у Новому. Вчені вважають, що відсутності контактів між групами могла сприяти конкуренція, яка заважала одній групі закріпитися в регіоні, де вже проживала інша. За допомогою оцінок на основі молекулярного часу вчені встановили, що ці дві групи розійшлися у середньому крейдовому періоді. Для пояснення географічного розподілу пітонів існують дві обґрунтовані гіпотези: гондванська та лавразійська. У гондванській моделі пітони виникли на території давнього континенту Гондвана та розповсюдилися через Південну Америку та Антарктиду до Океанії, південно-східної Азії та Африки. Згідно з лавразійською моделлю, група виникла в Європі чи Азії, які були частиною давнього континента Лавразії, та розповсюдилася до Африки та Австралії.

Що аналізували вчені?

Вчені знайшли майже повністю збережені скелети пітонів довжиною близько одного метра у кар’єрі Месселя, що у Німеччині. Вік скам’янілостей становить близько 47 мільйонів років, і це найстаріші відомі рештки пітонів. Новий вид отримав назву Messelopython freyi. Він мешкав у Європі за часів еоцену та співіснував тут із примітивними удавами. Таким чином, дослідження демонструє, що пітони, скоріш за все, походять з Лавразії, а не з Гондвани, а згодом розповсюдилися до Африки, південно-східної Азії та Океанії.