Палеонтологи відшукали скам’янілості найдавніших рослин Африки

У формації південної Африки відшукали різноманітні скам’янілості рослин, що існували на межі пізнього силурійського та раннього девонського періодів. Дослідники виділили п’ятнадцять таксонів, одинадцять з яких приписали до відомих викопних родів, а вісім — до відомих видів. Науковці також виділили три нових таксони, про що вони пишуть у журналі Scientific Reports.

Univeristé de Liège

Що відомо про флору того періоду?

Пізній силурійський і ранній девонський періоди мали велике значення для еволюції ранніх наземних екосистем. Вона характеризується поступовим занепадом криптофітів і поширенням рослин, що виробляють трьохпроменеві спори. Палеонтологічні записи цього часу, однак, дуже обмежені, до того ж ці скам’янілості знайдені переважно у середовищі, яке тоді було тропіками. Єдиною раніше задокументованою флорою з високих широт, що відноситься до цього часового проміжку, є рослини з плато Парани, яке знаходиться у Бразилії та Аргентині, а також один вид рослин з Південної Африки. Спочатку цей таксон, Dutoitia pulchra, віднесли до силурійського періоду. Потім виявилося, що він походить з формації чорних сланців Бавіяансклуф (Baviaanskloof), а це родовище відноситься до початку девонського періоду (419-410 мільйонів років тому).

Що відшукали палеонтологи?

Дослідники проаналізували різноманітні скам’янілості флори, знайдені у раніше невідомій місцевості в межах тієї ж геологічної формації південної Африки, але розташованій на сотню кілометрів далі на схід. Палеонтологи також порівняли ці рослини із рослинами плато Парани, і точніше визначили вік відкладень формації.

Палеогеографічне розташування формації. Robert W. Gess, Cyrille Prestianni

Дослідники ідентифікували п’ятнадцять таксонів рослин. Найрізноманітнішим серед них виявився викопний рід куксонія (Cooksonia), у цій формації науковці знайшли три його види. Інші судинні рослини відділу риніофіти зі спорами різної форми також присутні, хоча й у менших пропорціях. Усі рослини мають схожу організацію, типову для ранніх риніофітів, за виключенням двох видів Yarravia oblonga та Mtshaelo kougaensis, які демонструють більш складну будову. Вчені віднесли вісім зі знайдених таксонів до відомих видів, а одинадцять до відомих родів. Також вони описали три нових таксони: Krommia parvapila, Elandia itshoba та Mtshaelo kougaensis.

Mtshaelo kougaensis (a–g), Yarravia oblonga (h–i) та спорангії невизначеної приналежності (j–k). Robert W. Gess, Cyrille Prestianni

Крім того, науковці зафіксували багато схожих рис у формаціях південної Африки та Бразилії. У ранньому девонському періоді розташовувалися навколо одного осадового плато, та скоріш за все мали однакові кліматичні умови. Також вчені зазначають, що їхня знахідка представляє собою найстарішу мегафлору Африки.