Палеонтологія

Палеонтологи відшукали скам’янілість динозавра на кладці яєць з ембріонами

Дослідники вперше знайшли скам’янілість нептахового динозавра на кладці яєць з ембріонами. Розвиток ембріонів та розраховані високі температури для інкубації вказують на те, що тварина висиджувала ці яйця. Крім того, ембріони знаходяться на різних стадіях розвитку, що свідчить про асинхронне виведення у нептахових тероподів, яке з'явилося у птахів доволі пізно. Відповідна стаття надрукована у журналі Science Bulletin.

Zhao Chuang

Що відомо про репродукцію птахів та динозаврів?

Репродуктивна біологія сучасних птахів суттєво відрізняється від біології інших збережених до сьогодні хребетних. Вчені приділяють багато уваги дослідженням її еволюції. Зокрема, вони виявили, що нептахові динозаври демонструють схожу на птахів поведінку в цьому аспекті. На це вказують численні зразки скелетів динозаврів групи овірапторозаврів, які розташовувалися на верхівках яєчних кладок. Такі скам’янілості верхнього крейдового періоду знаходили на територіях Китаю та Монголії. Дослідники інтерпретують ці копалини як свідчення висиджування яєць, але існують також інші пояснення. Наприклад, це могли бути батьки, які загинули під час відкладання чи охорони своїх яєць. Цю останню версію підтримують також кілька інших особливостей: серед зразків існують суттєві відмінності в розмірі кладки (від 6 до 22 яєць), що свідчить про те, що вони відповідають різним етапам побудови гнізда; яйця мають лише обмежений контакт із дорослою особиною; в усіх знайдених яйцях не виявлено залишків ембріонів.

Що відшукали вчені?

Дослідники описали новий зразок, вилучений із верхньокрейдової формації у Китаї. Його вік становить близько 70 мільйонів років. Скелет середнього розміру належить тероподу родини овірапторових, у нього відсутній череп. Він знаходиться на кладці із щонайменше 24 яєць, деякі з яких розбиті, відкриваючи доступ до зародкових кісток ембріонів.

Досліджувана скам’янілість. Shundong B

Що означає ця знахідка?

Це перший екземпляр дорослого нептахового динозавра на кладці яєць, які містять ембріони. Оскільки ембріони загинули на пізніх стадіях розвитку, доросла особа явно доглядала гніздо протягом тривалого періоду, а не загинула у процесі відкладання яєць. Більше того, проаналізувавши ізотопи кисню, дослідники встановили, що передбачувана температура інкубації яєць відповідає температурі тіла птахів, які висиджують яйця (30-38 градусів за Цельсієм). На відміну від них, температура інкубації для плазунів завжди нижча (26-32 градусів за Цельсієм). Таким чином, тісний контакт між скелетом та яйцями, ембріони на пізніх стадіях розвитку та висока розрахована температура інкубації відкидають гіпотези про те, що динозавр загинув, відкладаючи яйця чи охороняючи їх. Крім того, ембріони у зразку перебували на різних стадіях розвитку. Дослідники припускають, що так сталося, тому що верхні яйця були ближче до динозавра і отримували більше тепла. Таке асинхронне виведення у овірапторозаврів несподіване, враховуючи його пізню появу навіть серед птахів. Таким чином, палеонтологи роблять висновок, що нептахові тероподи у поведінковому плані не були строго проміжною ланкою між птахами та іншими архозаврами, а мали свою унікальну еволюційну історію.