Палеонтологи відшукали найдавнішу скам’янілість головоногих

Дослідники знайшли черепашки головоногих віком 522 мільйони років з відкладень раннього кембрійського періоду в Ньюфаундленді, Канада. Знахідка демонструє, що цей клас тварин міг з’явитися на 30 мільйонів років раніше, ніж вважалося. Відповідна стаття доступна у журналі Communications Biology.

Знайдені скам’янілості. Anne Hildenbrand et al.

Що відомо про появу головоногих?

Головоногі є найбільш високоорганізованим та найскладнішим класом молюсків, їхні таксони різноманітні та займаються морське середовище від мілководдя до глибин. Предки кальмарів, каракатиць і восьминогів мали спеціальну поділену на камери черепашку, яка називається фрагмоконом. Така особливість збереглася у наутилуса, вона дозволяє переміщуватися за допомогою газообміну. Успішна еволюційна історія головоногих молюсків розпочалася ще у кембрійському періоді. Їхні найдавніші попередники, імовірно, пересувалися морським дном, але розвиток плавучості дозволив цим молюскам зайняти товщу води. Вважалося, що примітивний ряд плейктоноцеридів з середнього кембрійського періоду представляє найдавніших головоногих молюсків.

Що знайшли вчені?

Дослідники відшукали скам’янілості з півострова Авалон на південному сході Ньюфаундленду, Канада, які демонструють морфологічні ознаки черепашки, характерної для ранніх головоногих. Зразки були зібрані з формації Бонавіста, що відповідає ранньому кембрійському періоду (близько 522 мільйонів років тому). Цей матеріал старший за найдавніших трилобітів, знайдених у Ньюфаундленді, а можливо, й у всьому світі.

Як інтерпретують цю знахідку?

Дослідники виявили прямі видовжені конічні черепашки у скам’янілостях. Їхні частини розділені септами, тобто перетинками. Вчені вважають, що це фрагмокон, а у несегментованій передній частині черепашок містилося тіло. На думку вчених, це підтверджує, що знайдені скам’янілості належать головоногим. Таким чином, цей матеріал може представляти найдавніші скам’янілості цього класу, відомі на сьогодні. Таксон населяв надзвичайно мілководне морське середовище. Можливо, він походить від іншого класу молюсків, моноплакофорів. Якщо подальші дослідження підтвердять, що ці скам’янілості дійсно належать головоногим, виявиться, що цей клас еволюціонував на 30 мільйонів років раніше, ніж вважалося.

Наш матеріал «Дарвін vs Трилобіти» дозволить дізнатися більше про те, чому кембрійський період такий особливий та якими були перші складні організми Землі.