Палеонтологи відкрили раніше невідоме масове вимирання

Нове дослідження показує, що Карнійська плювіальна подія, що сталася близько 233 мільйонів років тому, призвела до масового вимирання. Тодішні виверження вулканів викинули в атмосферу метан, водяну пару та вуглекислий газ, які значно вплинули на клімат. Автори дослідження, опублікованого у журналі Science Advances, вважають, що ця криза дозволила пізніше розквітнути багатьом групам, що складають сучасні екосистеми.

Скільки було масових вимирань?

Найвідоміше, хоча й не найбільше масове вимирання сталося наприкінці крейдового періоду 66 мільйонів років тому. Тоді вимерли динозаври, птерозаври, морські рептилії та амоніти. Вважається, що ця подія була спричинена головним чином падінням великого астероїда, який викликав збурення на поверхні, в атмосфері та океані. Геологи та палеонтологи погоджуються щодо п’яти таких масових вимирань, що сталися у різні періоди. Втім, нове дослідження пов’язує Карнійську плювіальну подію із ще одним, раніше невідомим, масовим вимиранням, яке за кількістю зникнення видів можна порівняти із крейдовим вимиранням.

Що таке Карнійська плювіальна подія?

Карнійський ярус, що належить до верхнього тріасового періоду, вказує на глибокі зміни в океані та на суші. Цьому сприяли кліматичні зміни, відомі як Карнійська плювіальна подія, що сталася на проміжку часу від 234 до 223 мільйонів років тому. Плювіальними називають події, пов’язані зі значними опадами. Найбільш помітною характеристикою того періоду було посилення гідрологічного циклу, позначене чотирма епізодами збільшення кількості опадів, на що вказують різноманітні осадові та палеонтологічні дані. До цього призвели масові виверження вулканів, які викинули в атмосферу вуглекислий газ, метан і водяну пару, що призвело до глобального потепління та збільшення кількості опадів у всьому світі. Було п’ять імпульсів вивержень, пов’язаних із піками потепління 233 мільйонів років тому. Виверження призвели до кислотних дощів, коли вулканічні гази змішувалися з дощовою водою. Неглибокі океани також окислились.

Як такі умови вплинули на флору та фауну?

Різке потепління витіснило рослин і тварин з тропіків, кислотні дощі знищували рослини на суші. Закислення океану вплинуло на морські організми із карбонатними скелетами. Коли виверження припинилися, тропічні дощі вщухли, але температура ще довгий час залишалася високою. Мета-аналіз копалин свідчить про значне зменшення різноманіття родів та видів тварин. Особливо постраждали морські екосистеми, які зазнали знищення 33% родів.

Втім, ця криза призвела до подальшого розквіту багатьох груп, які складають теперішні екосистеми. Зокрема, тоді з’явилися сучасні коралові рифи, а також багатьох сучасних груп планктону, що свідчить про глибокі зміни в хімії океанів.