Палеонтологія

Палеонтологи довели приналежність давнього пера археоптериксу

Дослідники проаналізували анатомічні особливості першого викопного пера, знайденого у 1861 році, та підтвердили, що воно належить археоптериксу. Вони також змогли вказати, що перо відносилося до покривного пір’я, випало з лівого крила тварини та було забарвлене у матовий чорний. Це розвінчує нещодавню теорію, згідно з якою перо походить від іншого виду. Стаття про це надрукована у журналі Scientific Reports.

Чому вчені сумнівалися, що перо належить археоптериксу?

У 1861 році в районі Зольхофен на півдні Німеччини палеонтологи відшукали скам’яніле ізольоване перо. Воно було майже сучасним на вигляд та значно вплинуло на розуміння еволюційної історії птахів та їхніх предків динозаврів. Вважалося, що воно належить археоптериксу, що займав проміжне становище між динозаврами та птахами. Але з огляду на його відокремлення від скелету, це ізольоване перо завжди було предметом для дискусій. Зокрема, вчені намагалися зрозуміти, з якої частини тіла воно походить та якій тварині належало. Дослідження 2019 року поставило під сумнів приналежність пера археоптериксу. Тоді команда вчених, застосувавши особливу техніку візуалізації, визначила, що перо походить від невідомого пернатого динозавра.

Museum fur Naturkunde

Що показує нове дослідження?

Згідно з новим дослідженням, ця скам'янілість юрського періоду відповідає покривному типу пера крила, який допомагає птахам переміщуватися у повітрі. Міжнародна група вчених проаналізувала дев'ять анатомічних особливостей пера та порівняла їх із даними сучасних птахів. Вони також дослідили 13 відомих скелетних скам'янілостей археоптерикса, три з яких містять добре збережені покривні пір’я. Дослідники виявили, що поверхня крила археоптерикса має первинні покриви, які за розміром і формою ідентичні цьому ізольованому перу. Окрім того, скам’янілість походила з ділянки, де були знайдені чотири скелети археоптерикса.

За допомогою спеціалізованого типу електронного мікроскопа дослідники встановили, що перо походило з лівого крила. Вони також виявили мікроскопічні пігментні структури, які дозволили встановити, що перо було повністю матово чорним, а не чорно-білим, як стверджувало інше дослідження.