Біологія

Острівні жаби зменшилися в розмірах через століття після інтродукції

Інтродуковані з Африки на острови Маврикій та Реюньйон жаби за менш ніж сто років зменшили довжину свого тіла на третину. Про це написали у статті журналу Biology Letters південноафриканські дослідники. Результати базуються на вимірюванні та порівнянні особин острівних та материкових популяцій.

Як острови змінюють видів?

Через свою ізольованість острови вже тривалий час відомі як унікальні випробувальні майданчики, де можна простежити за тим, як тварини адаптуються та еволюціонують. Інколи за цим процесом можна простежити на самому початку. Цьому сприяє потрапляння на острови нетипових для них видів — природним чином чи з допомогою людини. Одним із таких внесених видів є жаби Sclerophrys gutturalis, які в природі населяють значну частину Африки. У 1920-х роках популяції цих амфібій із Південної Африки завезли на острови Маврикій та Реюньйон в Індійському океані. Через майже сто років після інтродукції вчені з південноафриканського Стелленбоського університету вирішили перевірити, чи вплинуло якось на жаб проживання на острові.

Що стало з острівними жабами?

У процесі вивчення науковці впіймали та провели вимірювання параметрів 158 дорослих особин Sclerophrys gutturalis на острові Маврикій та 186 — на острові Реюньйон. Їх порівняли зі 151 жабою, спійманою біля міста Дурбан в Південній Африці, звідки амфібій завезли на острови.

З’ясувалося, що самки жаб на Маврикії стали меншими на 33,9 відсотка, у порівнянні з оригінальною популяцією. А самки з острова Реюньйон зменшилися на 25,9 відсотка. У обох них також стали коротшими задні кінцівки та стопи. У маврикійських самок додатково довжина передпліччя зменшилася на 8,8 відсотка, а в реюньйонських на 4,5 відсотка довжина щелеп.

Щодо самців, то зменшення довжини тіла відчули на собі лише маврикійські жаби - на 22,4 відсотка. Але задні кінцівки скоротилися у самців обох островів. Довжина стоп особин чоловічої статі на Маврикії була на 16,8 відсотка меншою, ніж в Південній Африці.

Чому відбулися такі зміни?

Науковці кажуть, що зазвичай для того, щоб тварини так сильно змінилися мають пройти тисячі чи навіть мільйони років. Однозначної відповіді на запитання, чому так сталося, вчені наразі не мають. Однією з причин зменшення можуть бути особливості розмноження. На батьківщину, в Африці, ці жаби розмножуються лише в сезон дощів, тому їм необхідно виробляти багато сперматозоїдів та ікри. Щоб накопичувати достатньо енергії для цього, вони мають бути великих розмірів. Але на вологих островах вони можуть розмножуватися цілорічно, тож, можливо, у них немає потреби підтримувати великі розміри тіла. Довжина кінцівок могла зменшитися через меншу кількість ворогів, припускають дослідники. Надалі вчені ще вивчатимуть, чи зміни амфібій викликані природним добором чи модифікаційною мінливістю.

Фото в анонсі: Shutterstock / Chedko