Останні особини вакіти зможуть відновити чисельність популяції

Фоцени вакіти, яким найбільше загрожує вимирання серед морських ссавців, можуть відновити свою популяцію в наступні 50 років, всупереч критично низькій чисельності та неминучому близькоспорідненому схрещуванню. Однак це реалістично лише за умови, якщо в їхньому регіоні люди повністю припинять або суттєво зменшать використання рибальських сітей. Такого висновку дійшли американські вчені, про що написали в журналі Science.

Вакіта. Save the whales

Що це за тварини?

Фоцена вакіта, або каліфорнійська морська свиня (Phocoena sinus) — це найбільш зникомий вид морських ссавців, який є найменшим представником китоподібних, сягаючи у довжину лише до 1,5 метра. Це один із видів, що зазнав стрімкого скорочення чисельності в останні роки: із 1997 року по тепер кількість вакіт зменшилася із приблизно 600 до усього 10 особин, які проживають у Каліфорнійській затоці Мексики. Невеликі розміри тіла зіграли проти тварин, оскільки через це вони легко втрапляють у рибальські сіті, що спричинило серед них високу смертність. І хоча уряд обмежив рибальство в регіоні та посилив захист вакіт, це не дало очікуваного ефекту. Врятувати їх могла б лише повна відмова від використання небезпечних сіток. Утім, зважаючи на критично низьку чисельність, все ще невідомо, чи достатньо здоровими та генетично різноманітними є ці десять особин для відновлення популяції до рівня, коли вимирання їй не загрожуватиме. Це досліджували вчені Каліфорнійського університету в Сан-Франциско та Лос-Анджелесі та Національного управління океанічних і атмосферних досліджень США з колегами.

Як зважували генетичні ризики вакіт?

Щоб визначити потенціал каліфорнійський морських свиней до відновлення при близькому схрещенні, науковці провели дослідження геному 20 особин. Зразки представляють три покоління тварин та 99-відсоткове зменшення популяції. Їх зібрали в три періоди: з 1985 по 1993 роки, у 2004 році та з 2016 по 2017 роки. Отримані дані вони використали для побудови комп'ютерної моделі, яка передбачила ризик вимирання вакіт в наступні 50 років за різних умов, зокрема, якщо вилов риби сітями повністю спиниться або продовжиться.

Яка доля чекає на вакіт?

Ситуація із генетичним різноманіттям вакіт виявилася не критичною. Вони можуть збільшити свою чисельність при близькому схрещенні без суттєвих ризиків для здоров'я майбутніх поколінь. Насправді у них виявилася однією з найнижчих серед морських ссавців частота сильно шкідливих мутацій. І однією із причин цього вчені вбачають у тому, що каліфорнійські морські свині завжди жили відносно невеликою популяцією. У такій «тісноті» особливо шкідливі рецесивні мутації швидше очищувалися з популяції. Утім, менш шкідливі мутації, які не смертельні, але можуть впливати на здоров'я, навпаки, накопичилися, хоч і не сильно перешкоджають виживанню та розмноженню.

Проте майбутнє вакіт сильно детерміноване тим, якою буде ситуація із рибальством в наступне пів століття. Якщо використання сітей повністю припинити, то морські свині мають високий шанс на відновлення. Лише у 6 відсотках запусків комп'ютерної моделі тварини вимирали в цей період, а в інших випадках чисельність популяції зростала до 299 особин до 2070 року. Ситуація суттєво змінюється, якщо інтенсивність використання сітей зменшити лише до рівня, коли смертність вакіт від цього сягатиме 90 відсотків від сьогоднішньої — у 27 відсотках запусків вакіти вимирають, а в інших варіантах популяція збільшується лише до 49 особин. Зрештою, якщо смертність зменшиться на 80 відсотків, то ризик вимирання зростає до 62 відсотків.

В інших моделях, де вчені врахували такі фактори як частота мутацій, період вигодовування дитинчат та інші, результат був подібним, вказуючи на важливу роль зменшення рибальства сітями. Тобто каліфорнійські морські свині мають шанс на відновлення популяції, але лише за умови, якщо людська діяльність у регіоні суттєво зменшиться.