Описано нову форму сексуального канібалізму в чорних вдів

Канадські науковці розширили знання про шлюбну поведінку та канібалізм у чорних вдів. Самці павуків Latrodectus mirabilis не опираються самкам, коли ті поїдають їх під час копуляції. А жіночі особини, зі свого боку, після цього ще неодноразово спаровуються та поїдають інших самців. Результати опубліковані в журналі Behavioural Processes.

Latrodectus mirabilis. quentinvdm / iNaturalist

Що спонукало дослідників вивчати цих павуків?

Чорні вдови (Latrodectus) — це рід отруйних павуків, що живуть на всіх континентах, окрім Антарктиди, та нараховує близько 32 види. Найбільше вони відомі за свою канібалістичну поведінку, коли самка після або під час спаровування пожирає свого статевого партнера. Власне, за це рід й назвали чорними вдовами, хоча в природі самки не всіх його видів завжди намагаються з'їсти самця і далеко не завжди це їм виходить, позаяк чоловічі особини часто мають пристосування для уникнення їх поїдання.

Загалом вчені визначили три види чорних вдів, для яких широко поширений сексуальний канібалізм. При цьому у двох із них — австралійської вдови (Latrodectus hasselti) та коричневої (Latrodectus geometricus) — самці самі приносять себе у жертву самкам. Вони вводять педипальпи, що виконують роль копулятивного органу, у статеві шляхи самки, підставляючи їй у цей час своє черевце на поїдання. Так самці підвищують свій репродуктивний успіх, оскільки, поки їх їдять, вони спаровуються довший час, тому можуть запліднити більше яєць. Крім цього, ситі самки частіше уникають подальших спаровувань із іншими самцями, які є конкурентами за батьківство. Тепер вчені з Торонтського університету в Скарборо вирішили детальніше дослідити статеву поведінку третього виду з частим канібалізмом — Latrodectus mirabilis.

Як вони вивчали чорних вдів?

Науковці зібрали декілька десятків молодих, незрілих павуків L. mirabilis, що типові для Південної Америки, в дикій природі Уругваю. Зібраних тварин вони помістили в лабораторії у невеликі пластикові контейнери, де очікували, поки павуки не полиняють та стануть статево зрілими. Після цього дослідники поміщали кожну самку в окрему більшого розміру клітку, в якій розташовувалася простора арена, де були умови для спаровування. Коли самиці вже сплели свої павутини, до них підселяли статевозрілого самця. Усі двадцять піддослідних самок сприйняли самців та приступили до копуляції з ними.

Що нового дізналися про біологію павуків?

У процесі спаровування жіночі особини самі ініціювали канібалізм, а 14 із них зрештою з'їли своїх партнерів, які навіть не пручалися. Самки кусали самців за ноги, зв'язували їх павутиною, підтягували їхнє черевце ближче до хеліцер та починали пожирати, не перериваючи копуляцію.

Що цікаво, схоже, що самці не сильно виграють від того, що дали себе з'їсти. Більшість самок після першого спаровування не уникали наступних спаровувань із іншими самцями та подальшого їх поїдання. Тобто жертва ніскільки не гарантує самцям, що їхні партнерки більше не будуть спаровуватися з конкурентами.

Самки під час першого свого спаровування поїдали близько 70 відсотків самців, а ті, що вже раніше мали статевий досвід, убивали 85 відсотків чоловічих особин, що досить великий показник. Однак науковці вважають, певну вигоду самці все ж повинні отримувати від пасивного сприйняття своєї участі. Можливо, через введення більшої кількості сперми, вищим шансам залишити в статевих шляхах самок «корок» із педипальпи, або через забезпечення майбутнього виплоду більшою кількістю поживних речовин, що їх отримає самка під час канібалізму. Так само може бути, що поведінка самців демонструє перехідний етап від уникання поїдання самкою, як це властиво багатьом іншим павукам, до явної самопожертви, як це демонструють самці двох інших видів чорної вдови.

Далеко не всіх самців павуків можна назвати жертвами, коли мова йде про шлюбну поведінку. Приміром, самці Thanatus fabricii першими нападають на самок, кусають їх та знерухомлюють павутиною перед спаровуванням, щоб підвищити свої шанси на виживання.