Описано новий тип імунних клітин

Американські дослідники описали новий тип нейтрофілів, які допомагають відновлювати пошкодження нервової системи. Автори сподіваються, що ці імунні клітини можна буде використати для лікування травм нервової системи та нейродегенеративних захворювань, які вважаються невиліковними, наприклад, бічний аміотрофічний чи розсіяний склероз. Дослідження опубліковане у журналі Nature Immunology.

Що за нейтрофіли?

Одними з багатьох типів імунних клітин в організмі людини є нейтрофіли, які захищають нас від збудників інфекцій. Їхньою головною зброєю є фагоцитоз - поглинання і розчинення патогенів. Водночас їхня гіперактивність інколи призводить до виникнення надмірного запалення та автоімунних захворювань. А команда науковців з Мічиганського університету та Університету штату Огайо нещодавно відкрила підтип нейтрофілів, які можуть допомогти лікувати важкі нейродегенеративні хвороби.

Чим особливі нововідкриті клітини?

Автори кажуть, що ці імунні клітини, які нагадують незрілих нейтрофілів, виділяють фактори росту, що сприяють виживаності нервових клітин після травмування центральної нервової системи. Інакше кажучи, розірвані нервові волокна завдяки цим клітинам можуть відновлюватися.

Особливу здатність нейтрофілів дослідники перевірили в дослідах на тваринах. Коли піддослідним мишам із пошкодженим зоровим нервом або спинним мозком вводили ці клітини, це сприяло росту нових нервових клітин, які відновили цілісність нервової системи. Такі ж результати отримали вчені, коли перевірили свою гіпотезу на культурі людських клітин. Автори вважають відновлювальну здатність нейтрофілів безпрецедентною.

Це прорив у медицині?

Результати дослідження є багатообіцяльними. Якщо ефективність та безпечність нових нейтрофілів буде доведена в клінічних дослідах, то це може допомогти сповільнити чи навіть вилікувати травматичні чи нейродегенеративні захворювання, наприклад, наслідки інсульту, бічний аміотрофічний чи розсіяний склероз.

Поки що вивчення цих імунних клітин перебуває на ранньому етапі, але вчені налаштовані рішуче та намагатимуться виростити ще ефективніших в регенерації нейтрофілів.

Інколи здається, що людське тіло вивчене вже під різними кутами, але час від часу вчені нас дивують відкриттями нових структур в нашому організмі, і не завжди вони розміром з клітину. Новітні технології сканування сприяли відкриттю нідерландськими лікарями дотепер невідомих слинних залоз у носоглотці людей.