Біологія

Очі трилобітів виявилися схожими на очі комах

Вчені детально дослідили очі викопного трилобіта віком 429 мільйонів років та виявили, що вони схожі на фасеткові очі сучасних бджіл та бабок. Їхня будова вказує на те, що ці палеозойські тварини мали повністю сучасний тип зорової системи та, можливо, їх тіло було напівпрозорим. Про це повідомляють вчені у статті в журналі Scientific Reports.

Хто такі трилобіти?

Трилобіти — вимерлі морські членистоногі, що панували в екосистемах палеозойської ери впродовж 300 мільйонів років. Вони з’явилися приблизно 520 мільйонів років тому та зникли під час масового вимирання 252 мільйони років назад. Їхнє вивчення дозволяє дізнатися більше про походження комах та ракоподібних.

Що нового про них дізналися?

Британські вчені проаналізували скам’янілість трилобіта виду Aulacopleura koninckii. Довжина цього екземпляра складає 1,2 сантиметри, а вік — близько 429 мільйонів років. На скам’янілості збереглося ліве око, що дозволило палеонтологам детально вивчити його структуру. Виявилося, що воно містить оматидії — крихітні рецептори зі світлочутливими тканинами та кришталиком для фокусування світла. Кожен з них складає один “піксель” мозаїчного фасеткового ока. Це робить зорову систему схожою на ту, що мають сучасні бджоли та бабки, однак рецептори трилобітів розташовувалися не так щільно, тож вони могли розгледіти менше деталей.

Ці рецептори були вкриті захисним покриттям, яке ізолювало оматидії одне від одного. У ньому знайшли пігмент, який вказує на те, що уся кутикула, яка вкривала тіло трилобіта, була напівпрозорою. Схожу рису мають сучасні напівпрозорі креветки та інші водні ракоподібні.

Раніше палеонтологи вже дослідили найдавніше відоме фасеткове око, що належало трилобіту віком 500 мільйонів років. Воно було більш примітивним, ніж остання знахідка: мало менше рецепторів та не дозволяло фокусуватися. Вчені сподіваються, що тепер вони зможуть краще дослідити еволюцію подібної складної зорової системи.