Астрономія

Обсерваторія INTEGRAL зафіксувала перший швидкий радіоспалах у нашій галактиці

Орбітальна обсерваторія Європейського космічного агентства INTEGRAL вперше зафіксувала швидкий радіоімпульс від нейтронної зірки, яка знаходиться у Чумацькому Шляху. Спалах супроводжувався рентгенівським випромінюванням, що раніше не спостерігалося для такого явища. Вчені роблять висновок, що зірка, яка створила імпульс, належить до класу магнітарів. Відповідна стаття доступна у журналі The Astrophysical Journal Letters.

Швидкі радіоімпульси — це короткі потужні сигнали, що тривають кілька мілісекунд та встигають звільнити стільки ж енергії, скільки Сонце виробляє за століття. Їх фіксують, починаючи з 2007 року, але вчені досі не можуть точно вказати, що спричиняє ці спалахи. Зокрема, цьому заважає велика відстань до джерел імпульсів, адже вони знаходяться в інших галактиках.

Завдяки обсерваторії INTEGRAL астрономи вперше зафіксували швидкий радіоспалах у Чумацькому Шляху. Він надійшов із сузір'я Лисички, від нейтронної зірки SGR 1935+2154 на відстані 30 тисяч світлових років від Землі. Властивості зірки дозволяють віднести її до класу магнітарів — залишків масивних світил, що мають потужне магнітне поле. Таким чином, вчені вперше пов’язали магнітари із швидкими радіоімпульсами на основі спостережень. Раніше такий тип нейтронних зірок вважався можливим джерелом радіоспалахів лише у теорії.

Радіовипромінювання від SGR 1935+2154 супроводжувалося також характерним для магнітарів рентгенівським випромінюванням. Це дозволило кільком обсерваторіям вивчати явище одночасно на різних довжинах хвиль та підтвердити відкриття.

Тепер астрономи мають встановити, чи є магнітари джерелами усіх швидких радіоімпульсів, або лише частини з них.