Астрономія

Обсерваторія Фермi зафіксувала гамма-випромінювання від залишків наднової

За допомогою даних космічної гамма-обсерваторії Фермі, що охоплюють більше 12 років спостережень, астрономи зафіксували значне гамма-випромінювання від решток наднової SNR G272.2-3.2. Препринт статті доступний на сайті arXiv.org.

Наднова типу Іа. M. Kornmesser / ESO

Чому важливо досліджувати рештки наднових?

Залишок наднової — це туманність, яка залишилася після вибуху наднової, під час якого зірка викидає більшу частину своєї маси. Цей викинутий матеріал поширюється у середовищі, формуючи структуру, яка існує від 10 до 100 тисяч років. Наразі відомо близько 270 залишків наднових, майже всі вони спостерігаються завдяки сильному радіовипромінюванню, яке може проникати крізь пил галактики. Залишки наднових нагрівають міжзоряний газ та слугують основним джерелом більшості важких елементів. Якщо вибух наднової стається всередині молекулярної хмари, в якій утворилася зірка, її залишок може стиснути навколишній міжзоряний газ і спровокувати подальше формування світил. Залишки містять сильні ударні хвилі, які формують філаменти матеріалу, що випромінюють фотони гамма-випромінювання з високою енергією та прискорюють галактичні космічні промені.

Яку структуру аналізували вчені?

Яскраві у рентгенівському діапазоні спектру рештки наднової SNR G272.2-3.2 зафіксували за допомогою обсерваторії ROSAT у 1990-х роках. Відстань до них складає близько 6500 світлових років. Температура плазми у цій структурі становить приблизно 10 мільйонів Кельвінів, її вік оцінили приблизно у 1800 років. Поблизу центру залишків існують філаменти матеріалу, однак значних викидів із цього регіону немає. Тут у великій кількості присутні сірка, кремній, залізо, кальцій та нікель. На основі характеристик залишків вчені встановили, що вони утворилися у результаті наднової типу Ia — це вибухи, що стаються у подвійних системах, де одна із зірок є білим карликом, який витягує речовину з компаньона. Астрономи вирішили проаналізувати SNR G272.2-3.2 у пошуках гамма-випромінювання, яке раніше тут не вдавалося зафіксувати.

За допомогою спостережень гамма-осберваторії Фермі, що охоплюють більше 12 років, дослідники виявили у цьому регіоні значне випромінювання у гамма-діапазоні. Його енергія сягає до 500 гігаелектронвольт. Така величина випромінювання відповідає тій, що зазвичай спостерігається в інших подібних рештках наднових у нашій галактиці. Крім того, положення цього випромінювання добре збігається з положенням рентгенівського випромінювання від залишків. Отримані результати дозволили астрономам зробити висновок, що зафіксоване гамма-випромінювання дійсно походить від SNR G272.2-3.2.