Нововідкриті віруси тварин виявилися родичами вірусу краснухи

Американські та німецькі дослідники описали два нові віруси тварин, які є близькоспорідненими з вірусом краснухи - рухугу та рустрела. Результати дають змогу припустити, що збудник краснухи в минулому теж вражав лише тварин, але в якийсь момент пристосувався до зараження людей, пишуть вчені у статті журналу Nature.

Що таке краснуха?

Краснуха є інфекційним захворюванням, яке вражає переважно дітей. Її симптоми проявляються висипом на тілі та жаром, а у вагітних жінок може стати причиною викиднів, мертвонародження та народження дітей із вадами слуху, зору, серця чи мозку. Із 1814 року, коли вперше описали краснуху, мало що знали про походження хвороби та Rubella virus - її збудника, єдиного представника вірусів роду Rubivirus та родини Matonaviridae. Поки вчені з Німеччини та США не описали два нові види вірусів тварин, які проливають світло на те, звідки взялася в людей краснуха.

Яких вірусів знайшли вчені?

Один із вірусів виявили вчені з Університету Вісконсину у кажанів Hipposideros cyclops, які живуть у Національному парку Кібале, що в Уганді. Його назвали рухугувірусом (ruhugu virus) за ім’ям регіону Рутете в Уганді та за місцевою назвою цих кажанів. Архітектура вірусу рухугу та 56 відсотків амінокислот у восьми його білках збігаються з такими у вірусу краснухи, кажуть науковці. А білки, які взаємодіють із імунними клітинами хазяїна, у двох вірусів були майже ідентичними.

Приблизно в той час інша група науковців із Інституту Фрідріха Лефлера теж описала новий вірус, який знайшла у мозкових тканинах мешканців зоопарку - віслюка, кенгуру та капібари, які загинули від енцефаліту. Також вірус був наявний у однієї дикої миші, яка була здоровою, що дає змогу припустити, що вона є природним резервуаром інфекції, яка заразила тварин зоопарку. Нового збудника назвали рустрелавірусом (rustrela virus) за назвою лагуни у Балтійському морі.

Порівнявши дані про нові віруси, вчені помітили, що вони споріднені, хоча вірус рухугу більш близький із вірусом краснухи. Тепер вони вже троє представляють родину Matonaviridae.

Про що це говорить?

Результати дослідження вказують на те, що у минулому “предок” вірусу краснухи теж був притаманний тваринам, але в якийсь момент перейшов на людей. Дослідження підкреслює важливість вивчення взаємозв’язку між середовищем та тваринами й людьми, які його населяють.

Обидва нові віруси надалі вчені детально вивчатимуть на ознаки того, чи можуть вони теж становити загрозу для здоров’я людей, хоча поки що про це мова не йде. Особливо цікавою є гнучкість вірусу рустрела, який зміг заразити як плацентарних тварин, так і сумчастих.