Медицина

Новостворені сполуки знищили пов’язані з раком білки в пухлинах

ibreakstock / Depositphotos

Німецькі дослідники розробили потенційні терапевтичні препарати, які можуть руйнувати білки, причетні до розвитку раку. Особливу ефективність вони продемонстрували відносно білка кінази Aurora A, яку пов’язують із низкою онкологічних захворювань. Відповідне дослідження вчених оприлюднили у журналі Nature Chemical Biology.

Націлена на білки боротьба з раком

Підвищений рівень деяких білків у клітині пов’язують зі зростанням ризику виникнення раку. До таких білків відносять і кіназу Aurora A. Його підвищені рівні властиві деяким видам раку молочних залоз та простати, лейкемії, нейробластоми, тощо. І одним із потенційних шляхів боротьби з раком полягає у блокуванні вироблення цих білків. Сьогоднішні препарати з таким принципом дії зазвичай лише пригнічують їх, але не руйнують. Завдяки цьому можна знищити пухлину, але не протеїни. Крім цього, такі препарати ще не показали достатньої ефективності в лабораторних умовах. Потенційним розв'язанням проблеми може стати новий клас речовин, розроблений вченими Вюрцбурзького та Франкфуртського університетів.

У чому відмінність нового підходу?

Нові речовини отримали назву PROTAC, і вони можуть повністю знищувати обрані білки. Одна із них продемонструвала особливу дієвість проти кінази Aurora A. Вчені порівнюють її дію із дією шредера, який подрібнює папір. Кожній пухлині для розвитку необхідні певні стимулювальні білки, які можна уявити сторінками книги. А специфічна речовина PROTAC за допомогою механізму руйнування непотрібних білків, який має кожна клітина, розриває та знищує ці аркуші. Він розрізає протеїн, поки нічого від нього не залишиться.

Які випробування вже пройшла речовина?

Дослідження знаходиться на дуже ранньому етапі, тож поки що його не проводили на тваринах. Утім, досліди на культурі ракових клітин показали, що PROTAC успішно руйнує білки Aurora, що призводить до загибелі хворих клітин. Надалі вчені вивчатимуть, чи буде так само ефективним їхнє відкриття на тваринах і чи не викликатиме непотрібних побічних ефектів. Якщо дієвість PROTAC підтвердиться, то це може відкрити для нас абсолютно нові варіанти лікування раку, вважають дослідники.