Частина восьминогів Octopus tetricus виявилася іншим видом

Австралійські дослідники описали новий вид восьминогів із групи восьминогів звичайних, що є цінним об'єктом рибного промислу. Раніше його приписували до виду Octopus tetricus, але детальне морфологічне та генетичне дослідження показало, що це окремий вид. Він отримав назву Octopus djinda, як зазначається у статті журналу Zootaxa.

Octopus djinda. Mark Norman / Zootaxa, 2021

Що зацікавило вчених у восьминогах?

Визначення видів восьминогів є непростим завданням. Серед них поширене явище криптичних видів, коли види з різних груп розвивають подібні риси, через що вони стають схожими одне на одного. А оскільки у головоногих небагато частин тіла чи діагностичних ознак, визначення видів буває складним завданням не лише для аматорів, а й для професіоналів. Мова не обов'язково йде про рідкісні та екзотичні види. Найбільш типовий представник восьминогів, восьминіг звичайний (Octopus vulgaris) вже довгий час є важливим об'єктом рибного промислу, а також наукового інтересу через зручність у вивченні клітинної біології, нейробіології, фізіології, екології, робототехніки тощо. Тому цей вид є одним із найбільш вивчених серед головоногих. Він вважався космополітичним видом, але дослідження останніх років показують, що восьминіг звичайний насправді є групою організмів зі щонайменше шести видів, чиї еволюційні шляхи розійшлися мільйони років тому. Одним із них є вид Octopus tetricus. Але як з'ясувала пара вчених із Музею Західної Австралії та Лабораторії рибних і морських досліджень Західної Австралії, навіть його хибно називати одним видом.

Чому в O. tetricus засумнівалися?

Популяції O. tetricus поширені в двох різних регіонах, розділених понад двома тисячами кілометрів, що унеможливлює або сильно обмежує їхню взаємодію: один із них охоплює східне узбережжя Австралії та північ Нової Зеландії, а інший — південно-західне узбережжя Австралії. Проте представників цих популяцій вважали одним видом через значну подібність у морфології та поведінці. Утім, деякі попередні дослідження, основані на генетичному аналізі вказували, що O. tetricus набагато різноманітніший, ніж це властиво видові. Це спонукало авторів нової робити провести детальніше вивчення.

Тож науковці зібрали 25 особин (11 самців та 14 самок) восьминогів O. tetricus із трьох різних регіонів південно-західного узбережжя Австралії. Зразки піддали детальному морфологічному вивченню, зокрема мікроскопічному. Додатково було проведено штрихкодування ДНК — метод дослідження, під час якого приналежність організмів до певного таксона визначають за порівнянням фрагментів їхніх ДНК.

Що дізналися про восьминогів нового?

Науковці знайшли свідчення на користь того, що восьминоги із західного узбережжя є інакшим видом, не тим, що O. tetricus зі східного узбережжя. На це вказала, зокрема, більша кількість присосок на щупальці гектокотилі у самців. Генетичний аналіз теж вказав на відмінності, достатні для віднесення західних восьминогів до окремого виду: послідовності фрагмента гену цитохромоксидази І відрізнялися у двох видів приблизно на 3,7 відсотка, що у дев'ять разів більше за внутрішньовидові відмінності.

Вчені запропонували новому видові назву Octopus djinda, що можна перекласти як зірковий восьминіг. За основу взяли слово «djinda» з місцевої мови аборигенного народу нунгар у Західній Австралії, що означає «зірка».