Астрономія

Новий тип багатих фосфором зірок підвищив шанси для позаземного життя

Аналіз даних Sloan Digital Sky Survey в інфрачервоному діапазоні дозволив знайти новий тип зірок, багатих фосфором. Раніше вважалося, що цей необхідний для життя елемент виникає в основному під час спалахів нових та наднових. Відкриття не тільки вказує на ширші можливості для виникнення позаземних організмів, але й змушує передивитися механізми ядерних реакцій всередині світил. Відповідна стаття опублікована у журналі Nature Communications.

Життя на Землі можливе завдяки шести головним елементам: вуглецю, водню, азоту, кисню, сірці та фосфору. Найменш поширений із них фосфор, який є важливим компонентом ДНК та РНК та сприяє енергообміну в клітинах. Практично усі хімічні елементи у Всесвіті були створені за рахунок ядерних реакцій всередині різних зірок. Згідно з моделями хімічної еволюції Чумацького Шляху, фосфор в основному походить зі спалахів нових та наднових. Можливо, завдяки надновій, неподалік від якої сформувалася Сонячна система, цей елемент з'явився і на Землі. Через це вважається, що можливість виникнення життя за межами нашої планети доволі низька.

Втім, нове дослідження вказує, що фосфор може бути більш поширеним у Всесвіті, ніж передбачалося. Іспанські вчені відкрили новий тип зірок, багатих на цей елемент. Для цього вони проаналізували зірки в інфрачервоному діапазоні за допомогою даних огляду Sloan Digital Sky Survey. Серед кількох сотень тисяч світил Чумацього Шляху, які переважно належать до класу червоних гігантів, астрономи знайшли 15, у спектрі яких є лінії поглинання фосфору. Також ці зірки містять велику кількість інших нетипових елементів, зокрема магній, кремній, алюміній, кисень, церій. На думку дослідників, таку хімію не можна пояснити сучасними уявленнями про ядерні реакції всередині зірок. Вчені припускають, що такі особливості новий тип отримав через обертання та розширений нуклеосинтез у різних частинах надр світил, а не тільки в ядрі.

Подальше дослідження властивостей нового типу зірок має розширити знання астрономів про ядерні процеси та хімічну еволюцію Всесвіту.