Біологія

Новий підхід до вивчення вказав на губок як найстарішу гілку тварин

Нове дослідження ірландських науковців вказує, що сестринською групою тварин до всіх інших тварин є губки, а не реброплави, як на це вказували останні дослідження. Дійти до такого висновку допоміг новий підхід, який, за словами авторів, допомагає уникнути помилкових результатів, властивих іншим методам. Дослідження опубліковане у журналі Nature Communications.

Albert Kok / Wikimedia Commons

Хто ж був першим?

Під час пошуків походження тваринних організмів вчені вперлися у дві групи тварин — губок та реброплавів. Обидві представлені відносно простими організмами, але науковці протягом багатьох десятиліть не можуть дійти згоди щодо того, яка ж із них виникла першою та є сестринською до всіх інших тварин. Реброплави (Ctenophora), які трохи схожі за виглядом на медуз, мають радіально-симетричне тіло, м'язи та нервову систему. Напротивагу їм, губки (Porifera) мають простішу будову з несиметричним тілом, у них відсутня травна система та справжні органи. Всупереч цьому, один із останніх генетичних аналізів в межах цієї теми показав, що найімовірніше першими тваринами все ж були складніші реброплави. Тоді виходить, що губки з часом спростилися, відкинувши, зокрема й нервову систему, а потім ці ознаки розвинулися знову в інших тварин. Тож вивчення походження тварин не просто питання цікавості, воно може допомогти краще зрозуміти, як розвивалася сама нервова система. Науковці ж з Триніті Коледжу Університету Дубліна знову вказують на першість губок.

Чим автори підкріплюють свої догадки?

Порівнювати геноми тварин можна різними методами, але проблема в тому, що вони часто призводять до різних результатів. Для нової роботи дослідники розробили новий метод порівняння. Він полягає в аналізі послідовностей амінокислот, з яких складаються білки тварин. Ідея вчених ґрунтується на тому, що природний добір схильний підтримувати функцію та форму певних білків. Тому в процесі еволюції будь-яка амінокислота замінюватиметься лише на таку, що має подібні біохімічні властивості. Науковці вважають, що саме не врахування цієї особливості призвело до того, що реброплавів назвали старішими у нещодавніх дослідженнях.

Новий же аналіз показав, що все ж губки першими відділилися від спільного предка і є сестринськими до інших. Ці результати вказують, що спільний предок тварин був морфологічно простою істотою, а такі складні риси як нервова система, травна та м'язи в інших тварин мають одне спільне походження. Дані узгоджуються з торішнім дослідженням, яке виявило більшу швидкість розвитку в реброплавів, через яку їх помилково сприймали за старіших.

Але навряд чи це дослідження покладе крапку у питанні визначення більш древнього родича тварин, і людини зокрема. Та науковці сподіваються, що розроблений ними підхід знайде застосування під час вивчення спорідненості й інших груп тварин.