Новий екземпляр вказав на здатність броньованих анкілозаврів копати

Палеонтологи відшукали новий екземпляр анкілозавра з відкладень Монголії, що відносяться до верхнього крейдового періоду. Про це вони пишуть у журналі Scientific Reports. Знахідка допомогла встановити іншу форму броні у цих тварин окрім вже відомої, а також їхню здатність копати.

Yusik Choi

Що відомо про анкілозаврів?

Анкілозаври — це рослиноїдні чотириногі динозаври, що характеризуються сильно орнаментованими черепами та поперечними рядами остеодерм (кісткових пластин, що утворювали броню, яка захищала їхні тіла). Велику кількість решток цих динозаврів знаходили у Монголії, і в даний час відомо дев'ять таксонів анкілозаврів. Однак більшість із них засновані на черепах, тоді як склетети є рідкісними. Наразі у науковій літературі описано лише три зразки анкілозаврів зі скелетами.

У 2008 році члени корейсько-монгольської міжнародної експедиції зібрали новий зразок зі збереженим скелетом анкілозавра із верхньокрейдової формації. Вперше його відшукала радянсько-монгольська команда під час палеонтологічної експедиції у 70-х роках. Вони підготували його до розкопок, однак їм не вистачило матеріалів і часу, тож його покинули з наміром розкопати пізніше. Наступного разу його побачили у 1999 році. На той час зразок усе ще був оточений дерев'яною рамою та вкритий зверху розпухлими дошками. Усі простори між деревом заповнилися піском. Невідомо, чи були у екземпляра від самого початку відсутній череп, однак шийних хребців у ньому також не збереглося. Скам’янілість включає дванадцять спинних хребців, ребра, грудний пояс, передні кінцівки, тазовий пояс, задні кінцівки та остеодерми, тобто кісткові пластини, які вкривали тіло. Це скелет є найповнішим серед усіх анкілозаврів.

Знайдений зразок та зображення положення кісток із бронею та без. Jin-Young Park et al.

Новий зразок показує, що азіатські анкілозаврові мали жорсткі тіла із зменшеною кількістю фаланг на кінцівках. Крім того, знахідка демонструє, що у анкілозаврів існувало щонайменше дві форми броні: одна з ромбоподібними остеодермами, а інша з гострими шипами. Також вчені визначили, що у анкілозаврових присутні унікальні анатомічні особливості, пов’язані з копанням. Зокрема, їхні тіла сплюснуті у верхній і нижній частині та мають веретеноподібну форму, серія хребців зрозщена, ребра розширені, плечові кістки міцні тощо. Усе це дозволяло протидіяти поперечному згинанню під час копання. Швидше за все, анкілозаври могли копати субстрат, використовуючи його для захисту та виживання. Так як вони існували в посушливих умовах, дослідники роблять висновок, що ці динозаври могли викопувати коріння, або ж копали, щоб дістатися до води, як це роблять сучасні африканські слони.